Przejdź do głównej zawartości

POTAS I MAGNEZ - NIEZBĘDNE MINERAŁY


Zacznę od potasu- bardzo ważnego pierwiastek w naszej diecie. Potas jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. 

Potas znajduje się w niemal wszystkich produktach spożywczych, jednak mimo to zjadamy go za mało. Mało tego, dzieci, które leczone są chemioterapią często mają podawane leki moczopędne by jak najszybciej wydalić "truciznę" z organizmu. Niestety wraz z lekami moczopędnymi z organizmu wydalany jest potas. Jeśli środki takie będą stosowane zbyt często i w dużych dawkach, może dojść do zaburzeń równowagi elektrolitowej w organizmie.

Na niedobór potasu narażone są również osoby przyjmujące leki nasercowe i odchudzające się. Potas jest wydalany również podczas biegunek czy wymiotów, dlatego tak istotne jest aby uzupełniać stracone elektrolity. Dużo pić, najlepiej wodę mineralną małymi łyczkami lub w ostateczności ratować się gotowymi preparatami z apteki. Jeśli jednak nie masz możliwości stosowania gotowych preparatów elektrolitowych, dodaj do wody odrobinę cukru i soli. Preparat pij małymi łykami.

Potas jest odpowiedzialny przede wszystkim za prawidłową pracę mięśni i koncentrację. Objawami jego niedoboru jest skurcz mięśni, zdenerwowanie, zmęczenie, obrzęki rak i nóg a w przypadku krytycznego niedoboru potasu może dojść nawet do zatrzymania akcji serca.

Potas jest minerałem rozpuszczalnym w wodzie. Nasz organizm głównie składa się z wody więc potas jest w każdej komórce, w przestrzeni międzykomórkowej, we krwi. Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować codziennie trzeba mu dostarczać niezbędnych składników w odpowiedniej ilości.
Poza tym potas pobudza wydzielanie insuliny, uczestniczy w spalaniu węglowodanów i białek. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego, bierze udział w dotlenianiu mózgu, poprawiając zdolność myślenia. 
Najważniejszą funkcją potasu jest jednak regulowanie gospodarki wodnej, kontrola ciśnienia krwi i pracy nerek.

Jeśli zauważysz u siebie podobne objawy, może to świadczyć o niedoborze potasu. Jednak nie wolno przyjmować go na własną rękę, bez porozumienia z lekarzem. Nadmiar potasu jest równie groźny jak niedobór.
Wystarczy dieta bogata w ten pierwiastek aby szybko przywrócić jego ilość w organizmie.
Potas występuje we wszystkich produktach, poza tłuszczami i cukrami. 
Najwięcej jest go w suszonych owocach (morele, figi, jabłka) a także w awokado i bananach. Warto do diety włączyć pomidory i ich przetwory- są niskokaloryczne i w zasadzie każdy może jeść do woli. Potas znajduje się również w ziemniakach, cytrusach i zielonych warzywach liściastych. 

Dorosły człowiek potrzebuje 2000-3000 mg potasu dziennie, dziecko 1-6lat 600-1600 mg, dzieci do 9 lat 1000-2000 mg, nastolatki aż 2000- 2500 mg na dobę.


Najbogatsze źródła potasu
(zawartość potasu w 100 g produktu)
  • morele suszone – 1666 mg
  • figi suszone – 938 mg
  • awokado – 600 mg
  • banany – 395 mg
  • ziemniaki – 357 mg
  • seler – 320 mg
  • kiwi – 290 mg
  • pomidory – 282 mg
  • grejpfruty – 277 mg 

(poradnikzdrowie.pl)





Magnez- niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Tymczasem 

wiele osób cierpi na jego niedobór. Nic w tym dziwnego- wysoko 

przetworzona żywność, życie w stresie, to wszystko wpływa na stężenie 

magnezu w organizmie. 

Magnez przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania szarych komórek.

Bierze udział w przemianie węglowodanów, białek oraz tłuszczów- "dostarcza"

energię do tkanek i komórek organizmu, zwłaszcza do mózgu. Poprawia pamięć

i myślenie.

Magnez jest odpowiedzialny za sprawne działanie układu sercowo- 

naczyniowego. Wspomaga leczenie chorób serca (magnez podaje się pacjentom 

po zawale- przeciwdziała powstawaniu zakrzepów).

Magnez w połączeniu z wapniem i witaminą D buduje kości i zęby i zapobiega

osteoporozie. Jest jeden warunek, magnezu należy dostarczyć dwa razy mniej 

niż wapnia. Brak równowagi osłabia działanie obu pierwiastków.

Ponad to magnez poprawia trawienie, przeciwdziała tworzeniu się kamieni w 

nerkach, reguluje pracę tarczycy. Chroni organizm przed pierwiastkami

toksycznymi (ołów, rtęć) znajdującymi się w warzywach i owocach 

pochodzących z terenów skażonych. 

Reguluje napięcie mięśni, pomaga w leczeniu kontuzji, przewlekłego zmęczenia.

Rozszerza drogi oddechowe, wspomagając leczenie astmy i zapalenia oskrzeli.

Prawdopodobnie zwalcza podatność organizmu na powstawanie nowotworów.


Najczęstszymi objawami niedoboru magnezu są: rozdrażnienie, nerwowość, 

kołatanie serca, bezsenność, zmęczenie oraz powtarzające się skurcze mięśni- 

często skurcz łydki potrafi obudzić w nocy.

Według najnowszych badań, długotrwały niedobór magnezu zwiększa ryzyko 

miażdżycy i nowotworów.


U osób, które prawidłowo się odżywiają raczej nie stwierdza się dużego 

niedoboru tego pierwiastka. Najbardziej narażeni na niedobory są osoby

intensywnie pracujące umysłowo (uczniowie, studenci), fizycznie, kobiety w 

ciąży, osoby stosujące restrykcyjne diety odchudzające, osoby żyjące w ciągłym 

stresie.

Jeśli podejrzewasz u siebie niedobór magnezu, nie sięgaj od razu po tabletkę.

Spróbuj uzupełnić niedobory naturalnymi źródłami. 

Magnez zawierają przede wszystkim produkty zbożowe, niekwestionowaną 

królową jest kasza gryczana. Sporo go w warzywach strączkowych, czekoladzie,

kakao, orzechach.

Dobrym źródłem magnezu są wysoko zmineralizowane wody mineralne i   

"twarda" woda pitna.

Zawartość magnezu w 100 g wybranych produktów


  • kakao – 420 mg
  • kasza gryczana – 218 mg
  • fasola biała – 169 mg
  • czekolada gorzka – 165 mg
  • orzechy laskowe – 140 mg
  • płatki owsiane – 129 mg
  • natka pietruszki – 69 mg
  • chleb żytni razowy – 64 mg
  • banan – 33 mg
  • makrela – 30 mg
  • brokuły – 23 mg

poradnikzdrowie.pl


Dorosły człowiek potrzebuje od 320- 420 mg, niemowlak 70 mg, dziecko w 

wieku 1-3 lat 80 mg, dzieci 4-9 lat 130 mg, młodzież 360- 410 mg (dane: 

Instytut Żywności i Żywienia)





Komentarze

  1. o znaczeniu tych dwóch mikroelementów znam dużo, ostatnio podejrzewam u swego chłopa ich niedobory, ale nie wiem jak go przekonać do badań krwi :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A skąd to podejrzenie? Jeśli coś na to wskazuje, to może lepiej postawić na swoim i sie uprzec na to badanie. W razie czego polecam poza naturalną suplementacją, jeszcze magnez z Puritan's Pride, mi i mężowi pomogło w krótkim czasie.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

CZARNUSZKA - CUDOWNE ZIOŁO NA WSZYSTKO

Nie jest to nowość, ale obecnie powraca do łask. Podobnie jak ostropest plamisty czy czystek coraz więcej osób znów zaprasza ją do swojej kuchni.

Czarnuszka bo o niej mowa, to małe ziarenka, przypominające czarny sezam, odrobinę gorzkawe w smaku. Zastosowanie tej przyprawy jest wszechstronne. A kiedy poczytasz o jej właściwościach z pewnością zaczniesz ją stosować.




Przeczytałam kiedyś, że te niepozorne ziarenka, jak i olej z tej rośliny "leczą wszystko z wyjątkiem śmierci". Coś w tym jest, ponieważ roślina ta pomaga w wielu schorzeniach i przed wieloma potrafi nas ochronić.

Co zatem zawierają te ziarenka, że są takie cudowne ?


różnorodne kwasy tłuszczowe (linolowy, alfa-linolenowy, rzadki w przyrodzie eikozadienowy, palmitynowy, mirystynowy i inne)fosfolipidy i fitosterolecenne flawonoidy i równie cenne saponinybiałka (osiem z dziewięciu niezbędnych aminokwasów) i węglowodanyalkaloidy m.in. nigellinę, nigellaminę, nigellidynę, nigellicynę – rzadkie w świecie roślin)olejek eteryc…

DLACZEGO POWINNIŚMY JEŚĆ ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE ?

Ostatnio trafiłam na bardzo fajny artykuł na temat zielonych warzyw liściastych.  Warto je często spożywać, gdyż zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Polecam.
SAŁATA jest zdrowa i bardzo smaczna. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych mają prawidłową przemianę materii, są szczupłe, rzadziej chorują i mają ładną cerę. Więc nie żałujmy sobie sałaty. 

Sałata jest niskokalorycznym i lekkim warzywem. W ponad 90% jej skład stanowi woda, co decyduje o jej wysokim miejscu w rankingu dietetycznych posiłków. Oprócz tego zawiera w sobie także niezwykle cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze. Sałata jest prawdziwą skarbnicą błonnika i celulozy, które poprawiają nasze trawienie. Jeżeli spożywamy jej liście codziennie, ryzyko nowotworu okrężnicy znacznie się zmniejsza, a przemiana materii zostaje uregulowana. Według naukowców działa także uspokajająco i niweluje problemy ze snem. 
Zawiera chlorofil (któremu zawdzięcza swój zielony kolor), który ma działanie bakterio…

PROTOKÓŁ LECZENIA ALL

Przedstawiam protokół leczenia ostrej białaczki limfoblastycznej dla pośredniego ryzyka.


Mam nadzieje, że zawarte tu informacje będą pomocne rodzicom, których dzieci zaczynają walkę z chorobą.  

Leczenie tego typu białaczki składa się z czterech etapów. Podczas trzech etapów dziecko leczone jest w szpitalu, ostatni etap to leczenie podtrzymujące w warunkach domowych. Obecnie dzieci leczone są międzynarodowym protokołem z 2009 r. ALL IC - BFM 2009, oznacza to że stosowane są te same leki w wielu krajach.

Pierwszy etap leczenia to protokoły IA i IB

PROTOCOL IA - pierwszy protokół, przewidywany czas leczenia 33 dni. Oczywiście czas leczenia może się wydłużyć w zależności od sytuacji zdrowotnej pacjenta. Pamiętaj, dziecko leczone jest bardzo silnymi lekami, na które może zareagować niepożądanymi zmianami ( podwyższone próby wątrobowe,przedłużająca się aplazja - spadek wyników krwi, pleśniawki, temperatura ). Z reguły jednak pierwszy protokół większość dzieci znosi dobrze.
Aby zdiagnozować chor…