Przejdź do głównej zawartości

CUDOWNA WITAMINA C


Jedna z najpopularniejszych witamin. Doceniamy ją szczególnie teraz, kiedy nadchodzi czas przeziębień i obniżonej odporności. Badania pokazują, że regularne dostarczanie organizmowi witaminy C minimalizuje wystąpienie przeziębienia.
Jednak funkcją witaminy C jest nie tylko wzmacnianie odporności. Jej rolą jest również produkcja kolagenu i wielu podstawowych białek odpowiedzialnych za prawidłową strukturę kości, chrząstek i ścięgien. Witamina C wspiera także proces gojenia ran i oparzeń, reguluje pracę serca i ciśnienie krwi.
Uzasadnione jest zatem spożywanie witaminy C, ważne aby wiedzieć co i jak jeść. Witamina C rozpuszczalna jest w wodzie, ale ginie podczas obróbki cieplnej, w temp. ok. 70 st.C

Ile powinniśmy dziennie dostarczyć kwasu askorbinowego aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował ?
Małe dzieci 15-40 mg/ dziennie, nastolatki 65-75 mg/ dziennie, dorośli 90 mg, kobiety w ciąży 90- 120/ dziennie. Zwiększone dawki powinny przyjmować kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną, karmiące piersią, palacze oraz mieszkańcy dużych miast.

Co zatem włączyć do jadłospisu aby dostarczyć odpowiednią dawkę tej cennej witaminy?

Może Cię zaskoczę, ale cytryna nie jest najlepszym jej źródłem. Skoro nie cytryna, to co?


Najwięcej witaminy C zawiera owoc dzikiej róży. Jest to bardzo popularna roślina. Można ją spotkać niemal w każdym parku, lesie czy na skwerku. Jednak mimo powszechnej dostępności nie potrafimy w pełni wykorzystać jej cudownych właściwości, a szkoda, bo dzika róża to rekordzistka jeśli chodzi o zawartość witaminy C. Owoce dzikiej róży zawierają aż 10 razy więcej tej witaminy niż czarna porzeczka. W 100 g dzikiej róży znajdziemy ok. 1800 mg* witaminy C. W Polsce wyhodowano odmianę "konstancin" która zawiera 3000-3500 mg w 100 g tej substancji.
Oprócz tego w tych czerwonych owocach znajduje się sporo witaminy A, E, B1, B2, K oraz silne przeciwutleniacze: karotenoidy, flawonoidy, ksantofile. 
Dziką różę najczęściej wykorzystuje się do konfitur, sosów do mięs czy w postaci suszonej do naparów i herbatek. 
Ja polecam syrop z dzikiej róży, który świetnie nadaje się do herbaty czy wody. Jest słodki, smaczny i pięknie pachnie.

SKŁADNIKI
- pół kilograma owoców dzikiej róży
- 250 g cukru
- sok z połowy cytryny
- 1,5 litra przegotowanej, wystudzonej wody
Zmiksuj dobrze umyte i obrane owoce ze szklanką wody a następnie przetrzyj przez sito. Dodaj resztę wody. Podgrzewaj na wolnym ogniu, ale nie doprowadź do wrzenia bo stracisz witaminę C. Dodaj cukier i sok z cytryny. Rozlej do butelek, dobrze zakręć i zostaw pod kocem kilka godzin. Soku nie pasteryzuj. Cukier powinien zakonserwować sok.
Sok będzie świetnym dodatkiem do herbaty.



Kolejną cudowną rośliną jest wspomniana już czarna porzeczka. Jest ona wyjątkowo cenna dla naszego zdrowia i urody. Porzeczką niestety można cieszyć się dość krótko, dlatego jedzmy jej dużo w letnich miesiącach.
Zawartość witaminy C zależy od klimatu w jakim owoce rosną. Im jest cieplej i słoneczniej tym więcej witaminy. Zdarza się że może być nawet 400 mg w 100 g, jednak średnio czarne porzeczki zawierają ok. 200 mg w 100 g.
Poza tym w porzeczkach znajdziemy również rutynę, która ułatwia przyswajanie kwasu askorbinowego. 
W porzeczkach znajdziesz również witaminy z grupy B, prowitaminę A, kwas foliowy oraz substancje mineralne- potas, żelazo, wapń, magnez, mangan, bor i jod. 
Najlepiej aby porzeczkę zjadać w miarę szybko po zerwaniu z krzaka, aby nie stracić zbyt dużo tej cennej witaminy. Pamiętaj, że witamina C wyjątkowo szybko się utlenia.
Czarna porzeczka świetnie sprawdza się w sokach, kompotach, suszona w herbatach, w sosach do mięs, dżemach czy deserach.
Szczególnie polecam domowy sok który świetnie się sprawdzi w jesienne dni.


Na liście nie może zabraknąć natki pietruszki. Bardzo wszechstronne zioło dostępne cały rok. Codziennie powinno się zjadać jedna łyżeczkę świeżo posiekanej natki. Taka porcja zapewni Ci połowę dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. To aromatyczne zioło zawiera ok.180 mg w 100 g. Pietruszka a dokładniej mówiąc natka, ma również inne właściwości. Poprawia przemianę materii i trawienie, łagodzi dolegliwości menstruacyjne i dobroczynnie działa na cellulit. 
Poza tym jest źródłem prowitaminy A, witaminy E.
Natkę warto dodawać szczególnie do mięsa i jajek, wówczas zwiększamy przyswajalność żelaza z tych produktów. 
Ja generalnie używam natki do wielu potraw. Posypuję nią kanapki zamiennie ze szczypiorkiem, używam do pesto czy naparów. Genialne zioło.
Natkę warto hodować samemu. Wystarczy wsadzić korzeń pietruszki do doniczki i możesz cieszyć się świeżym ziołem cały rok.


Dobrym źródłem witaminy C jest również czerwona papryka. To od koloru zależą jej właściwości. Czerwona papryka jest bogata w beta-karoten i witaminę C ( ok.145 mg w 100 g). W jej składzie znajdziemy również rutynę, kwas foliowy, potas i wapń a także polifenole chroniące przed rakiem. Poza tym papryka obniża ciśnienie krwi i chroni przed chorobami układu krążenia. 
Papryka dostępna jest cały rok, jednak najlepsza i najtańsza jest właśnie jesienią, dlatego warto zaprosić ją do swojej kuchni.
Papryka najlepsza jest oczywiście na surowo- do kanapek, sałatek czy po prostu jako przekąska. Jednak świetnie sprawdza się w zupach, sosach, pieczona czy faszerowana. Niezależnie od sposobu obróbki zawsze jest pyszna.



Witaminę C zawiera również rokitnik. Warto na niego zwrócić uwagę nie tylko ze względu na piękny kolor ale również walory zdrowotne. Rokitnik to dziko rosnąca roślina, którą możesz spotkać niemal wszędzie. Miejsce występowania,   klimat i gatunek ma wpływ na zawartość witaminy. Te rosnące na wydmach zawierają 120- 320 mg w 100 g, natomiast te rosnące w górzystych terenach Europy mogą mieć 400- 1100 mg na 100 g. kwasu askorbinowego.
Owoce rokitnika są dość kwaśne i nie jadalne surowe. Można je spożywać dopiero po obróbce. Świetnie nadają się na dżemy, soki, marmolady i galaretki.
Warto spróbować. 


Mało kto wie, że nasz rodowity chrzan również zawiera całkiem sporo witaminy C i plasuje się w ścisłej czołówce jeśli chodzi o kwas askorbinowy. W 100 g jest ok.115 mg wit. C. Ten ostry w smaku korzeń obok czosnku i cebuli także zawiera naturalne substancje bakteriobójcze. W chrzanie znajdziemy również prowitaminę A, witaminy z grupy B oraz spore ilości potasu. Poza tym wapń, fosfor, magnez, sód, żelazo, siarkę, mangan.
Chrzan świetnie sprawdza się w wielu potrawach. Niezastąpiony w kiszonkach, świetny do jajek i do kanapek.
Zachęcam do zrobienia domowego chrzanu. Równie pyszny a bez dodatków przeciwutleniaczy i konserwantów.


Mała, zielona i niezbyt lubiana...brukselka.  Skrzyżowanie jarmużu i kapusty. Przekleństwo dzieciństwa wielu osób. Może jednak warto czasami po nią sięgać bo zawiera całkiem sporo witaminy C (ok 95 mg/ 100 g) i beta-karotenu.
Poza tym zawiera witaminy z grupy B, kwas foliowy. Może przekonasz się do niej gdy powiem, że zawiera substancje hamujące rozwój komórek nowotworowych.
Brukselka sama w sobie jest dość mdła i niesmaczna. Warto ją podawać w zupie albo obgotowaną, lekko podsmażoną na maśle z boczkiem. W takiej wersji jest całkiem smaczna.


Na listę wpisuje również moje ulubione owoce- truskawki. Zawierają one więcej witaminy C niż cytryna. W 100 g truskawek znajdziesz ok.68 mg kwasu askorbinowego. Niestety truskawki to również owoce sezonowe, którymi możemy cieszyć się bardzo krótko. Poza tym zawierają witaminy z grupy B oraz witaminę PP, która odpowiada za dobrą kondycję skóry, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie nerwów i przewodu pokarmowego.
Zawarty w truskawkach wapń i fosfor wzmacnia kości i zęby oraz poprawia pracę mięśni, a w połączeniu z magnezem odkwasza organizm. 
W truskawkach znajdziemy również żelazo, które chroni przed anemią, wzmacniają organizm, wpływają korzystnie na cerę i włosy.
Tak więc latem jedz truskawki codziennie.



Listę zamyka poczciwy szpinak. W 100 g jest ok.64 mg witaminy C. Poza tym bogaty jest w żelazo. Można go podawać na wiele sposobów. Obecnie staje się coraz popularniejszy w polskiej kuchni. Więcej o szpinaku znajdziesz tu.

Warto wspomnieć jeszcze o kilku warzywach i owocach, które zawierają witaminę C. Może nie w tak dużej dawce, ale warto je włączyć do diety:

kiwi 60 mg/100 g
cytryny i pomarańcze 50 mg/ 100 g
czerwona porzeczka 45 mg/ 100 g
kapusta 45 mg/100 g
pomidory 23 mg/100 g
kapusta kiszona 16 mg/ 100 g

*piszę ok. ponieważ różne źródła podają różne wartości.


Jakie są skutki niedoboru witaminy C ?


Niedobór witaminy C prowadzi do upośledzenia mechanizmów odpornościowych. Trudniej goją się rany, pogarsza się stan skóry i kości. Mogą pojawić się problemy z krwawieniem i zaburzenia krzepnięcia. Na skutek złego wchłaniania żelaza i innych witamin, istnieje ryzyko niedokrwistości i związanych z nią objawów (osłabienie, krwawienia z dziąseł, omdlenia, blade zabarwienie skóry). W skrajnych przypadkach, niedobór witaminy C wiedzie do szkorbutu. Jest to choroba powstająca na skutek upośledzonej syntezy kolagenu. Jej symptomy to:
  • samoistne krwawienia z powodu kruchych naczyń i trudne gojenie się ran
  • bóle mięśni, kości i stawów, mające związek z krwawieniem do nich
  • złamania kości
  • przerost dziąseł o charakterze zapalnym
  • problemy z zębami: niestabilność i wypadanie
  • osłabienie organizmu
  • stany depresyjne
  • niedokrwistość hemolityczna
A co się stanie gdy przedawkujemy witaminę ?

Przedawkować tą substancję jest bardzo trudno, ponieważ szybko jest wydalana z organizmu – przez nerki z moczem. Gdy dojedzie do takiego stanu, musimy liczyć się z jego patologicznymi następstwami, jak np.:
bóle głowy, tworzenie się kamieni w nerkach, wysypka skórna, problemy z układem pokarmowym – biegunka, nudności, rozstrój żołądka.

Komponując dobrze zbilansowaną dietę jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę witaminy C.
Pamiętaj, aby jak najwięcej warzyw i owoców spożywać na surowo, nie w przetworzonej formie a wówczas witaminy i składniki mineralne będą dobrze przyswojone.
Polecam również dostarczać witaminę C w naturalnej formie, a nie suplementy. Z warzyw i owoców witaminy znacznie lepiej się wchłaniają i nie pozostawiają żadnych skutków ubocznych. Poza tym spożywając witaminę w naturalnej postaci z pewnością jej nie przedawkujesz.

multicode.pl
polki.pl
doz.pl
kuchnia.wp.pl,

Komentarze

  1. przydatny post :) sama planuję napisać kiedyś o wpływie witaminy C na odchudzanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witamina C faktycznie pomaga w odchudzaniu. Warto o tym napisać :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

CZARNUSZKA - CUDOWNE ZIOŁO NA WSZYSTKO

Nie jest to nowość, ale obecnie powraca do łask. Podobnie jak ostropest plamisty czy czystek coraz więcej osób znów zaprasza ją do swojej kuchni.

Czarnuszka bo o niej mowa, to małe ziarenka, przypominające czarny sezam, odrobinę gorzkawe w smaku. Zastosowanie tej przyprawy jest wszechstronne. A kiedy poczytasz o jej właściwościach z pewnością zaczniesz ją stosować.




Przeczytałam kiedyś, że te niepozorne ziarenka, jak i olej z tej rośliny "leczą wszystko z wyjątkiem śmierci". Coś w tym jest, ponieważ roślina ta pomaga w wielu schorzeniach i przed wieloma potrafi nas ochronić.

Co zatem zawierają te ziarenka, że są takie cudowne ?


różnorodne kwasy tłuszczowe (linolowy, alfa-linolenowy, rzadki w przyrodzie eikozadienowy, palmitynowy, mirystynowy i inne)fosfolipidy i fitosterolecenne flawonoidy i równie cenne saponinybiałka (osiem z dziewięciu niezbędnych aminokwasów) i węglowodanyalkaloidy m.in. nigellinę, nigellaminę, nigellidynę, nigellicynę – rzadkie w świecie roślin)olejek eteryc…

DLACZEGO POWINNIŚMY JEŚĆ ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE ?

Ostatnio trafiłam na bardzo fajny artykuł na temat zielonych warzyw liściastych.  Warto je często spożywać, gdyż zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Polecam.
SAŁATA jest zdrowa i bardzo smaczna. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych mają prawidłową przemianę materii, są szczupłe, rzadziej chorują i mają ładną cerę. Więc nie żałujmy sobie sałaty. 

Sałata jest niskokalorycznym i lekkim warzywem. W ponad 90% jej skład stanowi woda, co decyduje o jej wysokim miejscu w rankingu dietetycznych posiłków. Oprócz tego zawiera w sobie także niezwykle cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze. Sałata jest prawdziwą skarbnicą błonnika i celulozy, które poprawiają nasze trawienie. Jeżeli spożywamy jej liście codziennie, ryzyko nowotworu okrężnicy znacznie się zmniejsza, a przemiana materii zostaje uregulowana. Według naukowców działa także uspokajająco i niweluje problemy ze snem. 
Zawiera chlorofil (któremu zawdzięcza swój zielony kolor), który ma działanie bakterio…

PROTOKÓŁ LECZENIA ALL

Przedstawiam protokół leczenia ostrej białaczki limfoblastycznej dla pośredniego ryzyka.


Mam nadzieje, że zawarte tu informacje będą pomocne rodzicom, których dzieci zaczynają walkę z chorobą.  

Leczenie tego typu białaczki składa się z czterech etapów. Podczas trzech etapów dziecko leczone jest w szpitalu, ostatni etap to leczenie podtrzymujące w warunkach domowych. Obecnie dzieci leczone są międzynarodowym protokołem z 2009 r. ALL IC - BFM 2009, oznacza to że stosowane są te same leki w wielu krajach.

Pierwszy etap leczenia to protokoły IA i IB

PROTOCOL IA - pierwszy protokół, przewidywany czas leczenia 33 dni. Oczywiście czas leczenia może się wydłużyć w zależności od sytuacji zdrowotnej pacjenta. Pamiętaj, dziecko leczone jest bardzo silnymi lekami, na które może zareagować niepożądanymi zmianami ( podwyższone próby wątrobowe,przedłużająca się aplazja - spadek wyników krwi, pleśniawki, temperatura ). Z reguły jednak pierwszy protokół większość dzieci znosi dobrze.
Aby zdiagnozować chor…