wtorek, 29 września 2015

ZIELONA DIETA ANTYNOWOTWOROWA


Wielokrotnie pisałam jak ważne jest zdrowe odżywianie, wiele razy wspominałam, iż wiele nowotworów jest dietozależnych i to co jesz może mieć wpływ na to czy będziesz zdrowy.
Wiem, wiem, pewnie myślisz sobie- mnie problem nie dotyczy. Jestem młoda(y), zdrowa(y), mam mnóstwo planów na życie. Niestety mylisz się. Nikt nie jest gotowy na tak poważną chorobę. Na raka nie chorują tylko starsi ludzie. Na raka może zachorować każdy, w każdym wieku. Choroba spada jak grom z jasnego nieba.

Statystyki są bezlitosne, ok. 40% nowotworów uwarunkowanych jest nieprawidłowym odżywianiem. Tymczasem większość z nas, a co gorsze większość dzieci jedzą co wpadnie im w ręce.

Tymczasem zdrowa dieta potrafi zdziałać cuda. Jednak musisz konsekwentnie dobrze się odżywiać.
Nie chodzi o to aby przygotowywać skomplikowane i czasochłonne dania antynowotworowe. Takie potrawy mogą być proste i łatwe w przygotowaniu.

Chciałabym przedstawić zieloną rodzinę, która zawiera mnóstwo witamin, związków mineralnych oraz polifenoli. Mówię o brokułach, jarmużu, szpinaku, sałacie. Oczywiście tych warzyw jest dużo więcej, ale dziś skupię się na tych czterech. W sezonie szczególnie brokuły, sałata, szpinak są powszechnie dostępne i tanie. Jarmuż z kolei powraca do łask. Na targu również możesz go kupić za kilka złoty. W wakacje kupowałam za 3 zł "naręcz" jarmużu.

Zacznę od brokułów- dostępnych w zasadzie przez cały rok. Jednak najlepsze są nasze, polskie. Jest ich teraz mnóstwo na każdym targu. Obecnie możesz kupić nie tylko te znane zielone ale również fioletowe.
Jedne i drugie obfitują w witaminę B, C, kwas foliowy, beta karoten oraz wiele minerałów: wapń, żelazo, fosfor, potas, siarkę.
Warzywo to zawiera sulforafan- związek, wykazujący silne działanie antynowotworowe. Jest to stosunkowo "młody" związek. Po raz pierwszy bowiem został wyizolowany w 1959 r. Liczne badania jednoznacznie dowodzą, że przyspiesza on eliminację z organizmu substancji toksycznych o potencjale kancerogennym. (zwrotnikraka.pl)
Aby jednak w brokułach związek ten pozostał w jak największej ilości ważne jest odpowiednie przygotowanie.
Brokuły najlepiej gotować bardzo krótko we wrzątku pod przykryciem ( 3-4 min. wystarczą).
Idealnie nadają się do gotowania na parze lub w szybkowarze. Możesz je również chwilę podsmażać w woku lub na patelni.
Aby po ugotowaniu miały piękny, zielony kolor wrzuć je na minutę do miski z lodem.
Jeśli brokuły przegotujesz nie będą miały swoich antynowotworowych właściwości. Mrożone brokuły również nie zawierają sulforafanu.

Polecam serdecznie szybką, prostą i smaczną sałatkę z brokuła.

BROKUŁOWA SAŁATKA:
- średni brokuł
- 2 jajka
- 2 pomidory
- garść czarnych oliwek
- mały jogurt grecki
- ząbek czosnku
- sól i pieprz
- łyżeczka francuskiej musztardy

Brokuła ugotuj al dente na parze (wystarczy 5 min), jajka na twardo. Gdy brokuł będzie gotowy i przestudzony podziel na różyczki, dodaj pokrojone jajka i pomidory. Dodaj oliwki. Jogurt dobrze wymieszaj z musztardą, przeciśniętym przez praskę ząbkiem czosnku. Posól i popieprz. Sosem dopraw sałatkę.
Świetna przekąska w pracy czy w szkole. Doskonała na obiad jak i na kolację czy drugie śniadanie. Zdrowa i pożywna. Jeśli masz do czynienia z ludźmi, czosnek możesz pominąć :)




Dodam jeszcze, iż brokuła warto łączyć z musztardą, czarną rzodkwią czy wasabi. Pozwala to na lepsze trawienne przyswajanie brokuła i szybciej aktywuje jego właściwości antynowotworowe.

Kolejnym, powiedziałabym cudownym warzywem jest szpinak.
Coraz więcej osób zaczyna po niego sięgać. Na stołach pojawia się w wielu ciekawych odsłonach. Szpinak to nie breja, którą zajadał się Papay i którą rodzice straszyli dawniej dzieci. Obecnie szpinak króluje w wielu daniach. Nie musi być nijaki, może być smaczny i podany w interesujący sposób.
Szpinak jest "lekarstwem" w wielu schorzeniach. Może być pomocny w chorobach przewodu pokarmowego, poprawia wzrok, wspomaga funkcjonowanie nerek i wątroby, zmniejsza zmęczenie. 
Szpinak to bogactwo witamin z grupy B, C, K, choliny, inozytolu, kwasu foliowego, beta karotenu oraz podobnie jak brokuł: żelaza, jodu, wapnia, fosforu, potasu i siarki.  

Niestety zielone listki mają również ciemną stronę, a mianowicie zawierają szczawiany (podobnie jak szczaw). Kwas szczawianowy może przyczyniać się do "odwapniania organizmu", gdyż ma zdolności wiązania wapnia i przekształcania go w formę nieprzyswajalną dla organizmu. Dlatego też warto do potraw ze szpinakiem dodać produkt bogaty w wapń np. jogurt.

Szczawiany są również niewskazane dla osób borykających się z kamicą nerkową, ponieważ przyspieszają tworzenie kamieni.
Niestety szczawiany ograniczają również wchłanianie żelaza do organizmu.

Co do właściwości antynowotworowych to zawdzięczamy je b- karotenowi, który może ograniczać rozwój raka gardła, krtani czy płuc. Codzienne spożywanie owoców i warzyw obfitujących w ten związek obniża zachorowanie na raka o jedną trzecią. 

Szpinak świetnie smakuje w sałatce czy koktajlu. Genialne są ciasteczka ze szpinakiem, makarony, szpinak z owocami, czy po prostu duszony z masłem i czosnkiem jako dodatek do mięsa.

Niedoceniony jarmuż. Tak, tak - taki zdrowy a taki niedoceniany. Na szczęście powoli się to zmienia i jarmuż coraz częściej gości na naszych stołach.
Na polskim rynku możesz spotkać wiele jego odmian, które w zasadzie różnią się jedynie kolorem liści, smak jest podobny.
Jarmuż przez wiele lat nie był ceniony za swoje wartości odżywcze, była to raczej roślina ozdobna. Dopiero z biegiem lat wykazano, że doskonale wspomaga pracę układu sercowo- naczyniowego, chroni przed wrzodami oraz ma właściwości antynowotworowe.
Jarmuż jest bogaty w przeciwutleniacze: sulforafan, karotenoidy, luteinę i zeaksantynę. Związki te wykazują zdolność hamowania rozwoju raka poprzez niedopuszczenie do uszkodzenia komórek przez substancje o charakterze kancerogennym. Jarmuż zawiera również glukozynolany, substancje zapobiegające różnym rodzajom nowotworów. 
Jarmuż zawiera sporo błonnika pokarmowego, żelaza, witamin A, C, K, kwas foliowy, wapń i potas.
Niestety jarmuż również zawiera szczawiany. Musza na niego uważać osoby z kamicą nerkową.

Aby zachować jak najwięcej wartości odżywczych należy przygotowywać go podobnie jak szpinak. Najlepiej krótko dusić na odrobinie masła i oliwy.

Aby warzywa były wartościowe powinny być świeże, pochodzić ze znanych źródeł, najlepiej jeśli masz możliwość samodzielnego hodowania. Jeśli nie masz takiej możliwości lepiej kupuj na targu niż w supermarkecie.

Jarmuż świetnie się sprawdza w daniach z makaronem czy z mięsem. Polecam również chipsy z jarmużu- dzieciaki je uwielbiają a ja mogę im serwować bez wyrzutów sumienia. 

Jedyne czego potrzebujesz to jarmuż, odrobina oliwy, szczypta soli i piekarnik.
Listki jarmużu delikatnie rozdzierasz na małe kawałki, skrapiasz oliwą, odrobinę solisz i do piekarnika na 5-7 min do 180 st.C. Po tym czasie masz chrupiące, pyszne listki. 







Chipsy naprawdę są pyszne- chrupiące i delikatne


SAŁATA- nie znam osoby, która choć raz w życiu nie jadła sałaty, a jest w czym wybierać. O sałacie i innych liściastych warzywach pisałam już tutaj, jednak nigdy za wiele wspominać o dobroczynnych warzywach.

Sałata zawiera luteinę i zeaksantynę czyli silne przeciwutleniacze o udowodnionym działaniu antynowotworowym. Związki te wzmacniają system nerwowy, poprawiają trawienie i odkwaszają. Sałata to również bogate źródło kwasu foliowego, witamin z grupy B, witamin E i C, potasu, żelaza, manganu, kwasów organicznych.

Sałatę możesz spożywać samą lub z dodatkami, a tych jest naprawdę sporo. Świeża sałata świetnie smakuje z ziołami, innymi warzywami, serami, owocami, jajkami, rybami, owocami morza, mięsem, pieczywem...rozpisałam się. Tak naprawdę sałatę można dodawać do każdego posiłku.

Nie będę się więcej rozpisywać, zachęcam Was bardzo serdecznie do jedzenia zielonej rodziny. Pamiętaj, urozmaicona dieta naprawdę korzystnie wpływa na Twoje zdrowie. Nie tylko możesz ochronić się przed nowotworem. Świeże warzywa to również piękna cera, lśniące włosy i mocne paznokcie.

Odstaw przetworzoną żywność, sięgnij po naturalne jedzenie a na efekty naprawdę nie musisz długo czekać.

SMACZNEGO ZIELONEGO ŻYCIA :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz