Przejdź do głównej zawartości

CZY CUKIER TO NASZ WRÓG ?

O cukrze pisałam już tu. Jednak było to trochę dla zabawy- jako ciekawostka, trochę z przymrużeniem oka.

Dziś chciałabym napisać na poważnie, bo temat jest poważny.




Nie od dziś wiadomo że rak lubi cukier. Oczywiście to nie jedyny winowajca na długiej liście codziennie zjadanych produktów, jednak najgroźniejszy. Nie jest to stwierdzenie wyssane z palca. W 1931 r niemiecki biochemik Otto Heinrich Warburg odkrył, że metabolizm ( wszystkie reakcje chemiczne zachodzące w żywych komórkach) guzów złośliwych jest w dużej mierze uzależniony od spożycia glukozy. Za swoje odkrycie otrzymał nagrodę Nobla.

Skoro wiemy, że cukier jest groźny dla naszego zdrowia, dlaczego tyle go jemy?
Odpowiedz jest prosta - bo go uwielbiamy. Pierwszy smak jaki poznajemy po narodzinach, to słodki smak mleka matki. Potem już przez całe życie słodki smak kojarzy nam się z przyjemnością. Poza tym cukier bardzo szybko uzależnia.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje, aby dzienna dawka cukru nie przekraczała 10% zapotrzebowania energetycznego. Dla dorosłych oznacza to 50 g cukru dziennie ( 10 łyżeczek ), dla dzieci ok. 20 g. Tymczasem dziennie zjadamy 25!!! łyżeczek cukru co daje 45!!!kg rocznie. Przerażające statystyki.
Dodam, ze cukier jest nie tylko pożywką dla nowotworów ale również przyczynia się do rozwoju próchnicy, nadwagi i otyłości, cukrzycy typu drugiego, spadku odporności, przyspiesza proces starzenia. U dzieci ma wpływ na rozwój ADHD, a u nastolatków na problemy z cerą.

Czy można zatem wyeliminować całkowicie cukier z diety? 
Raczej nie. Po pierwsze, cukier występuje niemal we wszystkich produktach spożywczych. Po drugie, cukier nie jedno ma imię i może być również naszym przyjacielem. Nie każdy cukier jest zły. Cukier to nie tylko ten rafinowany- najczęściej spotykany czy niezdrowy syrop glukozowo- fruktuzowy, pozyskiwany przemysłowo.
Zdrowe cukry występują w owocach. Pomimo wysokiej zawartości cukrów prostych w owocach nie musisz eliminować ich z diety. Wręcz przeciwnie. Jedzenie świeżych owoców sprzyja odchudzaniu, obniżeniu ciśnienia krwi i stanów zapalnych. Błonnik oraz polifenole powodują, że cukry z owoców uwalniają się wolniej  i nie mają szkodliwego działania na nasz organizm. Poza tym w owocach występuje mnóstwo składników mineralnych, witamin, wspomnianych polifenoli co czyni je wartościowym pożywieniem.





POD JAKIMI NAZWAMI KRYJE SIĘ CUKIER?
Sacharozy – cukier złożony zawarty w dużych ilościach w burakach cukrowych i trzcinie cukrowej, na bazie których powstaje cukier krystaliczny.
Syropu glukozowo-fruktozowego – otrzymywany z kukurydzy, który zawiera mieszankę fruktozy i glukozy.
Glukozy – jest ona także cukrem prostym, mniej słodkim od sacharozy, ale naturalnie występującym w organizmie.
Dekstrozy – cukier prosty określany też mianem gronowego.
Fruktozy (lewulozy) – zwanej cukrem owocowym.
Laktozy – cukier mleczny.
Maltozy – cukier słodowy.
Maltodekstryny – mieszanina poli- i oligosacharydów otrzymywana przez częściową hydrolizę skrobi. (reebokcrossfitpoznan.com)
CZYM ZASTĄPIĆ CUKIER ?
- najprostsza metoda - zjadamy więcej owoców, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie, świetne są nie tylko świeże ale również suszone. Co prawda suszone zawierają o wiele więcej cukru i kalorii ale też mnóstwo witamin i składników mineralnych. UWAGA!!! Jeśli kupujesz suszone owoce wybieraj te ekologiczne, niepryskane, najlepiej bez dodatków. Co prawda będą one droższe od tych siarkowanych ale zdecydowanie zdrowsze. Lepiej zjeść mniej wartościowych produktów niż więcej gorszej jakości. 

- miód- bardzo wartościowy produkt. Nie polecam jednak spożywać  w dużych ilościach, gdyż jest to produkt mocno uczulający. Pamiętaj również aby nie słodzić miodem gorących napojów, gdyż wówczas miód traci swoje właściwości lecznicze. A muszę dodać, iż miód zawiera sporo właściwości leczniczych:
* przyspiesza gojenie ran
* leczy wrzody żołądka
* obniża ciśnienie krwi
* hamuje procesy miażdżycowe
* leczy schorzenia wątroby i dróg żółciowych   
* jest dobry na przeziębienie i problemy z gardłem
* koi nerwy, działa nasennie
* pobudza do pracy mózg dzięki glukozie  
  
- stewia-  naturalny słodzik uzyskany ze sproszkowanych liści rośliny pochodzącej z Paragwaju. Suszone, sproszkowane liście stewii są najbardziej naturalnym, nieprzetworzonym słodzikiem. Są około 15-45 słodsze od cukru (sacharozy). Substancjami czynnymi są  glikozydy, które stanowią ponad 10% masy suchego liścia. Substancje te, z uwagi na to, że nie są trawione przez organizm ludzki, nie dostarczają kalorii. W liściach stewii znaleziono 8 glikozydów, z których dwa (stewiozyd i rebaudiozyd A) są najsłodsze. Stewia zawiera także witaminy, głównie kwas foliowy i witaminę C, składniki mineralne, takie jak wapń, potas, magnez, żelazo oraz silne antyoksydanty w postaci związków fenolowych. Stewia jest bezpiecznym słodzikiem dla diabetyków oraz chorych na fenyloketonurię. Indianie Ameryki Południowej używali stewii jako środka tonizującego serce, na otyłość, nadciśnienie, zgagę i aby obniżyć poziomu kwasu moczowego.  

- nierafinowany cukier trzcinowy- nie mylcie z cukrem brązowym. Brązowy dzięki swej barwie często uważany za zdrowszy i bardziej naturalny w porównaniu z białym, a ze względu na swoją barwę często mylony z cukrem nierafinowanym. Jednak znacznie bliżej mu do tego pierwszego. Proces produkcji brązowego cukru jest dokładnie taki sam jak białego, a brązową barwę nadaje mu się poprzez dodanie wcześniej usuniętej melasy i ponowne osuszenie kryształów.  
Lepiej wybierać nierafinowany. Jak sama nazwa wskazuje nie jest poddawany procesowi rafinacji. W przemyśle nazywany cukrem surowym. Po strąceniu zanieczyszczeń mlekiem wapiennym następuje wirowanie, krystalizacja i suszenie kryształów. Brązowy kolor kryształów zawdzięcza się melasie, która nie jest usuwana tak jak w przypadku cukru białego. Pominięcie etapu oczyszczania sprawia, że ten rodzaj cukru nie jest czystą sacharozą. Zawiera np. żelazo, wapń, magnez czy potas. W porównaniu z białym cukrem, można powiedzieć, że jest zdrowszy. Jednak wymienione minerały obecne są w nim w śladowych ilościach – biorąc pod uwagę ilość spożywanego cukru – nie mają większego wpływu na dietę.  (badania.net)  
Niezależnie czy to cukier biały, brązowy czy nierafinowany używajmy go rozsądnie. 

- syrop z agawy składa się głównie z fruktozy i glukozy. Zależnie od źródeł, podaje się 92%-56% fruktozy i 20%-8% glukozy. Różnice te oddają zróżnicowanie pomiędzy składem uzyskiwanym przez różnych producentów syropu. Dzięki zawartości fruktozy oraz temu, iż indeks glikemiczny mierzy jedynie zawartość glukozy, syrop z agawy jest znany z wyjątkowo niskiego indeksu glikemicznego. Pomimo tego, niezwykle wysokie stężenie fruktozy (wyższe niż w wysokofruktozowym syropie kukurydzianym) może mieć negatywne skutki zdrowotne i powodować symptomy nietolerancji fruktozy. (wikipedia.pl)
Z syropem z agawy również trzeba uważać i stosować go w małych ilościach. Świetnie nadaje się do słodzenia napojów, gdyż ma bardzo dobrą rozpuszczalność w wodzie.

- melasa- powstaje jako produkt uboczny podczas produkcji cukru spożywczego. Zawiera ok. 20 proc. wody. Melasa może być buraczana (uzyskiwana przy produkcji cukru buraczanego) albo trzcinowa (uzyskiwana przy produkcji cukru trzcinowego). Ta pierwsza zawiera 50 proc. sacharozy, natomiast melasa trzcinowa, na ogół uważana za lepszą, sacharozy ma ok. 38 proc. W obu znajdują m. in. aminokwasy, związki azotowe, rafinoza czy cukry redukujące. 

Na rynku dostępna jest też melasa z karobu. Karob (mączka chleba świętojańskiego) reguluje pracę jelit i nie wywołuje alergii. Działa jako przeciwutleniacz, może być stosowany w leczeniu biegunki i problemów trawiennych.
Jest to produkt bardzo zdrowy, bogaty w cenne witaminy i związki mineralne. Melasa stanowi bogate źródło żelaza niehemowego (trudniej wchłanianego; wchłanianie żelaza w przewodzie pokarmowym ułatwiają witamina C, aminokwasy takie jak lizyna czy histydyna oraz niskie pH soku żołądkowego). Jest również bogata w magnez, potas, wapń, sód, miedź, fosfor, chrom, cynk oraz witaminy z grupy B – B1, B2, B3 (niacynę) B6 oraz kwas foliowy.

Po melasę śmiało mogą sięgać osoby starsze i kobiety w ciąży, zalecana jest też sportowcom. Wpływa ona korzystnie na układ odpornościowy, trawienny i nerwowy. Dzięki dużej zawartości żelaza regeneruje krwinki, natomiast obecny w niej chrom odbudowuje trzustkę. Melasa obniża również poziom złego cholesterolu LDL oraz pomaga w odchudzaniu- dzieje się tak dzięki temu, że organizm wchłania mniej kalorii podczas trawienia gdy jemy produkty słodzone melasą.
Melas ma wszechstronne zastosowanie- możemy nią słodzić kawę czy herbatę, dodawać do wypieków. marynat. Pasuje do naleśników, jogurtu czy musli. (kuchnia.wp.pl)
- syrop klonowy- bywa on określany mianem naturalnego cukru. Jak wskazuje nazwa syrop klonowy uzyskiwany jest z pnia klonu. Dzięki odparowaniu wody uzyskiwana jest gęsta konsystencja bogata w sole mineralne ważne w prawidłowej pracy erca i układu nerwowego, takich jak wapń, magnez, potas, fosfor i mangan. Zawiera również witaminy z grupy B, niacynę, biotynę oraz kwas foliowy. Warto podkreślić, że syrop klonowy jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód. Ma lekko gęstą konsystencję, słodki smak, bursztynową barwę i charakterystyczny zapach. Syrop klonowy produkowany jest w Kanadzie i niektórych regionach USA. (zapachdomu.pl)
Na ogół, syrop klonowy jest używany jako zamiennik cukru, słodzików i miodu. Można go używać w roli polewy do naleśników i gofrów, jest dodatkiem do owoców, francuskich tostów na słodko, różnorodnych ciast, lodów, deserów, jogurtów, płatków śniadaniowych, a także sałatek i sosów. Znakomicie komponuje się z warzywami, smażonymi lub pieczonymi mięsami i rybami. Można go dodawać do mleka, kawy i herbaty, jak również jako dodatek do drinków.
- ksylitol- zwany również cukrem brzozowym, wyglądem i smakiem przypomina biały cukier, jednak jest od niego mniej kaloryczny i dużo zdrowszy. Ksylitol jest powoli przetwarzany w  organizmie z minimalnym udziałem insuliny, wskutek  czego posiada ponad  14-krotnie niższy indeks glikemiczny od cukru. Zawiera prawie 2-razy mniej  kalorii niż cukier! Ksylitol może zastąpić cukier do  przyrządzania  różnych produktów kulinarnych. Ksylitol redukuje płytkę nazębną, pomaga utrzymać mineralizację zębów, powoduje zmniejszenie odpowiedzi glikemicznej po posiłku.  Zalecany jest w diecie diabetyków, u osób z zakłóconą tolerancją glukozy, insulinoopornością.
Niezależnie od tego jaki cukier wybierzesz, pamiętaj, stosuj go z umiarem. Bez cukru żyć się nie da, ale kiedy zredukujesz jego ilość w swoim jadłospisie wyjdzie ci to na zdrowie!!!
Wybieraj produkty, które zawierają cukier w minimalnej ilości. Nie musisz od razu całkowicie rezygnować z cukru. Może dziś nie posłodzisz herbaty a jutro zamiast ciastka zjesz jabłko? Kiedy zwiększysz ilość owoców w swojej diecie będziesz miał mniejszą ochotę na słodycze.

TRZYMAM KCIUKI :)

Komentarze

  1. uważam, że to zdanie "metabolizm ( wszystkie reakcje chemiczne zachodzące w żywych komórkach) guzów złośliwych jest w dużej mierze uzależniony od spożycia glukozy" powinien być umieszczany na wszystkich słodyczach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja ostatnio odkryłam erytrol. Tez jestem mamą dziecka chorego na bialaczke i również staram się wspomóc dietą. Blog bardzo mi się podoba. Przejrzysty, ciekawy i bez zbędnego straszenie. Pozdrawiam serdecznie. Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, dziękuję za miłe słowa:)
      erytrolu nie znam ale z pewnością spróbuję. Dziękuję.

      Usuń
  3. No tego nie wiedziałam.. tym bardziej że zawsze "profilaktycznie" słodze herbatę miodem.. -,- i po co.? Bardzo ciekawy wpis. Wiele ciekawostek.
    w wolnej chwili zapraszam do siebie ;) http://byc-motylem.blogujaca.pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie. Chcę napisać, że ZDECYDOWANIE CAŁKOWICIE w 100 % można wyeliminować cukier z diety i nie jest to trudne!!! Cukier, który zawarty jest w owocach, nie ma NIC wspólnego z tym cukrem kupowanym w torebkach!
    Wbrew pozorom jest wiele produktów, które w swoim składzie nie mają cukru, ale one na prawdę są. Na początku może sprawiać to trudność, ale z czasem -słowo Wam daję- się do tego przyzwyczaicie i bez żadnych trudności zrobicie zakupy. Polecam spróbować i zachęcam, a z tego są same + ;-)) Życzę duuuużo zdrowia!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

CZARNUSZKA - CUDOWNE ZIOŁO NA WSZYSTKO

Nie jest to nowość, ale obecnie powraca do łask. Podobnie jak ostropest plamisty czy czystek coraz więcej osób znów zaprasza ją do swojej kuchni.

Czarnuszka bo o niej mowa, to małe ziarenka, przypominające czarny sezam, odrobinę gorzkawe w smaku. Zastosowanie tej przyprawy jest wszechstronne. A kiedy poczytasz o jej właściwościach z pewnością zaczniesz ją stosować.




Przeczytałam kiedyś, że te niepozorne ziarenka, jak i olej z tej rośliny "leczą wszystko z wyjątkiem śmierci". Coś w tym jest, ponieważ roślina ta pomaga w wielu schorzeniach i przed wieloma potrafi nas ochronić.

Co zatem zawierają te ziarenka, że są takie cudowne ?


różnorodne kwasy tłuszczowe (linolowy, alfa-linolenowy, rzadki w przyrodzie eikozadienowy, palmitynowy, mirystynowy i inne)fosfolipidy i fitosterolecenne flawonoidy i równie cenne saponinybiałka (osiem z dziewięciu niezbędnych aminokwasów) i węglowodanyalkaloidy m.in. nigellinę, nigellaminę, nigellidynę, nigellicynę – rzadkie w świecie roślin)olejek eteryc…

DLACZEGO POWINNIŚMY JEŚĆ ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE ?

Ostatnio trafiłam na bardzo fajny artykuł na temat zielonych warzyw liściastych.  Warto je często spożywać, gdyż zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Polecam.
SAŁATA jest zdrowa i bardzo smaczna. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych mają prawidłową przemianę materii, są szczupłe, rzadziej chorują i mają ładną cerę. Więc nie żałujmy sobie sałaty. 

Sałata jest niskokalorycznym i lekkim warzywem. W ponad 90% jej skład stanowi woda, co decyduje o jej wysokim miejscu w rankingu dietetycznych posiłków. Oprócz tego zawiera w sobie także niezwykle cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze. Sałata jest prawdziwą skarbnicą błonnika i celulozy, które poprawiają nasze trawienie. Jeżeli spożywamy jej liście codziennie, ryzyko nowotworu okrężnicy znacznie się zmniejsza, a przemiana materii zostaje uregulowana. Według naukowców działa także uspokajająco i niweluje problemy ze snem. 
Zawiera chlorofil (któremu zawdzięcza swój zielony kolor), który ma działanie bakterio…

PROTOKÓŁ LECZENIA ALL

Przedstawiam protokół leczenia ostrej białaczki limfoblastycznej dla pośredniego ryzyka.


Mam nadzieje, że zawarte tu informacje będą pomocne rodzicom, których dzieci zaczynają walkę z chorobą.  

Leczenie tego typu białaczki składa się z czterech etapów. Podczas trzech etapów dziecko leczone jest w szpitalu, ostatni etap to leczenie podtrzymujące w warunkach domowych. Obecnie dzieci leczone są międzynarodowym protokołem z 2009 r. ALL IC - BFM 2009, oznacza to że stosowane są te same leki w wielu krajach.

Pierwszy etap leczenia to protokoły IA i IB

PROTOCOL IA - pierwszy protokół, przewidywany czas leczenia 33 dni. Oczywiście czas leczenia może się wydłużyć w zależności od sytuacji zdrowotnej pacjenta. Pamiętaj, dziecko leczone jest bardzo silnymi lekami, na które może zareagować niepożądanymi zmianami ( podwyższone próby wątrobowe,przedłużająca się aplazja - spadek wyników krwi, pleśniawki, temperatura ). Z reguły jednak pierwszy protokół większość dzieci znosi dobrze.
Aby zdiagnozować chor…