Przejdź do głównej zawartości

JAK ŁĄCZYĆ WITAMINY ?


Aby organizm prawidłowo funkcjonował musimy mu dostarczyć odpowiednie paliwo, czyli, poza składnikami odżywczymi, odpowiednią ilość witamin. Warto przy tym pamiętać, iż łączenie pewnych składników może pomóc w lepszym wchłanianiu się witamin przez organizm nawet kilka razy skuteczniej.

Przedstawiam kilka kombinacji witamin i produktów spożywczych, które świetnie się uzupełniają i pomogą chronić organizm przed chorobami.

WITAMINA A


Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc jej naturalnym zródłem będą produkty zawierające kwasy tłuszczowe: tłuste ryby morskie, oleje roślinne, masło, podroby. W produktach roślinnych (zielone i pomarańczowe owoce i warzywa) znajdziemy związek, z którego organizm może wytworzyć witaminę A, jest to beta-karoten. Retinol (wit.A) jako substancja antyoksydacyjna neutralizuje wolne rodniki, odpowiedzialne za stan zapalny, jej niedobór skutkuje obniżeniem odporności i zwiększoną zapadalnością na infekcje. Poza tym witamina A :
- warunkuje prawidłowe widzenie
- odpowiada za prawidłową kondycję skóry, włosów i paznokci
- uczestniczy w produkcji hormonów
- odpowiada za prawidłowy wzrost kości i zębów

WITAMINA K2 i E

Łącz witaminę K z witaminą E. Stanowią one komplet witamin pozytywnie działający na gęstość krwi. Działanie witaminy K wpływa na sprawne krzepnięcie krwi. Jeśli masz problemy z zatorami krwi i chcesz zmniejszyć gęstość krwi, unikaj łączenia tych dwóch witamin w dużych ilościach. Jeśli chcesz zwiększyć krzepliwość krwi, zadbaj o dietę bogatą w ten zestaw witamin. Poza tym witamina K:
- wspomaga proces budowy tkanki kostnej
- hamuje rozwój nowotworów piersi i jajników
- dzieci otrzymują wit. K jedynie z pożywienia. U zdrowych osób dorosłych witamina ta wytwarzana jest przez florę bakteryjną
Witaminę K znajdziesz w warzywach o zielonych liściach (jarmuż, sałaty, brukselka) marchewce, truskawkach.
WITAMINA E w połączeniu z sezamem
Witamina E powstaje tylko w roślinach. Najlepszym jej naturalnym źródłem są całe ziarna zbóż, olej słonecznikowy (tłoczony na zimno), migdały, orzechy, szpinak, czosnek oraz kapusta.
Witamina E działa jako środek przeciwzapalny i przeciwutleniający, stanowi doskonałą ochronę przed chorobami sercowo-naczyniowymi i przed starzeniem. Jedynym problemem jest to, że jeden z ważnych jej składników TOKOTRIENOLE, znakomite antyoksydanty, są trudno przyswajalne. 
Wykazano, że jedzenie nasion sezamu poprawia absorpcję tokotrienoli aż o 500% !
Warto do swojej codziennej diety włączyć te małe ziarenka. Możesz je dodawać do twarożku, sałatek, wypieków. 
Witamina E  również:
- neutralizuje wolne rodniki
- wpływa korzystnie na układ odpornościowy
- pomaga zwalczać infekcje
- pomaga chronić przed choroba Alzhaimera
- stymuluje procesy naprawcze komórek narządu wzroku
- pogromczyni zniszczeń posłonecznych

WITAMINA K2 z WITAMINĄ D
Doskonałym źródłem witaminy K są świeże, zielone warzywa, zioła, papryka i pieprz cayenne, mleko i produkty mleczne. Natomiast witamina D występuje obficie w rybach (śledzie, sardynki, makrele), wątrobie, jajach, maśle, mleku, szpinaku. Przede wszystkim powstaje ona w skórze pod wpływem światła słonecznego.
Łączenie ze sobą witaminy K2 i D daje wspaniałą ochronę przed chorobą zwyrodnieniową stawów i osteoporozą. Witamina D pomaga organizmowi wchłaniać wapń, który wzmacnia kości, działa korzystnie na system nerwowy i mięśniowy, łagodzi stany zapalne skóry. Natomiast witamina K wspomaga równomierne dostarczanie wapnia do całego organizmu.  

WITAMINA C i ŻELAZO
Niedobór żelaza jest zjawiskiem powszechnym. Największe ilości żelaza znajdują się w żółtkach jaj, warzywach, orzechach, nasionach, mięsie, drobiu.
Żelazo jest podstawowym składnikiem hemoglobiny, dostarczającej tlen do organizmu. Jego niedobór powoduje anemię.  Problem w tym, że ludzki organizm wchłania zaledwie około 10% żelaza zawartego w produktach spożywczych.
Dlatego należy wykluczać produkty utrudniające wchłanianie żelaza (np. kawę, czy herbatę), ale też spożywać takie, które zwiększają to wchłanianie. Najlepsza do tego jest witamina C.
Najlepsze źródła witaminy C to warzywa i owoce. W szczególności: pomidory, nać pietruszki, ziemniaki, kiszona kapusta, papryka. Z kolei z owoców najlepsze źródła witaminy C to czarne porzeczki, truskawki, aronia.
WITAMINA B12 i CZARNY PIEPRZ
B12 jest niezbędna do metabolizmu, tworzenia czerwonych krwinek, układu nerwowego, budowy DNA. Podstawowe źródła witaminy B 12 to mięso, drób, jaja, nabiał, ryby. Dlatego na jej niedobór często cierpią weganie i wegetarianie.
czarny-pieprzDoskonałym dodatkiem, zwiększającym wchłanianie witaminy B12 jest czarny pieprz. Dzieje się to za sprawą jago składnika – piperyny. Wzmaga ona wydzielanie soków trawiennych, poprawia wchłanianie białka i wielu witamin, w tym witaminy B12. Jest też świetnym środkiem w terapiach odchudzających.


altermedium.pl
pokarmy-diety.pl
portal.abczdrowie.pl

Komentarze

  1. Tego mi było trzeba! Świetny materiał. Wspomagam sie trochę i biorę witaminy na wzmocnienie, dobrze by było aby się jak najlepiej przyswajały. Jeszcze przydalby sie post o tym jak nie łączyć ich ze sobą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że post jest przydatny :) Dziękuję za cenną uwagę, faktycznie warto byłoby napisać jak nie łączyć witamin. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Jedna uwaga o jakiej witaminie K jest mowa? Prawdopodobnie chodzi o K2 ale do końca nie wiem co autor miał na myśli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście K2. Dziękuję za spostrzeżenie :)

      Usuń
  3. Fajny artykuł, często zapominam co z czym powinnam łączyć, ale już zapisałam w zakładkach i zawsze będę to miała pod ręką :) Ja poza naturalnymi witaminami używam również witaminy w tabletkach. Zawsze kupuje Acerolę z dziką różą i witaminą C od nowoczesnychziół, pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu, naczyń krwionośnych, zębów, stawów czy układu nerwowego.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

PROTOKÓŁ LECZENIA ALL

Przedstawiam protokół leczenia ostrej białaczki limfoblastycznej dla pośredniego ryzyka.


Mam nadzieje, że zawarte tu informacje będą pomocne rodzicom, których dzieci zaczynają walkę z chorobą.  

Leczenie tego typu białaczki składa się z czterech etapów. Podczas trzech etapów dziecko leczone jest w szpitalu, ostatni etap to leczenie podtrzymujące w warunkach domowych. Obecnie dzieci leczone są międzynarodowym protokołem z 2009 r. ALL IC - BFM 2009, oznacza to że stosowane są te same leki w wielu krajach.

Pierwszy etap leczenia to protokoły IA i IB

PROTOCOL IA - pierwszy protokół, przewidywany czas leczenia 33 dni. Oczywiście czas leczenia może się wydłużyć w zależności od sytuacji zdrowotnej pacjenta. Pamiętaj, dziecko leczone jest bardzo silnymi lekami, na które może zareagować niepożądanymi zmianami ( podwyższone próby wątrobowe,przedłużająca się aplazja - spadek wyników krwi, pleśniawki, temperatura ). Z reguły jednak pierwszy protokół większość dzieci znosi dobrze.
Aby zdiagnozować chor…

ZIOŁA WSPOMAGAJĄCE LECZENIE BIAŁACZKI

" Tonący brzytwy się chwyta " - dużo prawdy jest w tym powiedzeniu. W pewnych sytuacjach człowiek jest gotowy do wielu poświeceń. Pisząc "pewne sytuacje" mam na myśli nasze zdrowie, zdrowie naszej rodziny. Powiesz - zdrowie to nie wszystko, jasne że tak, ale "bez zdrowia wszystko jest niczym".
Oczywiście zdrowie zaczynamy doceniać wówczas kiedy je tracimy. Niestety tak to już jest. Najważniejsze to wyciągnąć wnioski i dążyć do zdrowia :)

Jestem osobą dość konserwatywną jeśli chodzi o leczenie. Dla mnie autorytetem w tej dziedzinie jest przede wszystkim lekarz. To jego sposób leczenia respektuję. Jednak ostatnio coraz więcej czytam o medycynie niekonwencjonalnej i ziołolecznictwie. Chciałabym w tym poście napisać parę słów o ziołach, szczególnie tych które korzystnie wpływają na układ krwiotwórczy i wspomagają leczenie białaczek.

POKRZYWA ZWYCZAJNA



W dzieciństwie obrzucaliśmy się tym chwastem aby kogoś "poparzyć" tymczasem pokrzywa jest bardzo cennym…

DLACZEGO POWINNIŚMY JEŚĆ ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE ?

Ostatnio trafiłam na bardzo fajny artykuł na temat zielonych warzyw liściastych.  Warto je często spożywać, gdyż zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Polecam.
SAŁATA jest zdrowa i bardzo smaczna. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych mają prawidłową przemianę materii, są szczupłe, rzadziej chorują i mają ładną cerę. Więc nie żałujmy sobie sałaty. 

Sałata jest niskokalorycznym i lekkim warzywem. W ponad 90% jej skład stanowi woda, co decyduje o jej wysokim miejscu w rankingu dietetycznych posiłków. Oprócz tego zawiera w sobie także niezwykle cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze. Sałata jest prawdziwą skarbnicą błonnika i celulozy, które poprawiają nasze trawienie. Jeżeli spożywamy jej liście codziennie, ryzyko nowotworu okrężnicy znacznie się zmniejsza, a przemiana materii zostaje uregulowana. Według naukowców działa także uspokajająco i niweluje problemy ze snem. 
Zawiera chlorofil (któremu zawdzięcza swój zielony kolor), który ma działanie bakterio…