Przejdź do głównej zawartości

JAK ŁĄCZYĆ WITAMINY ?


Aby organizm prawidłowo funkcjonował musimy mu dostarczyć odpowiednie paliwo, czyli, poza składnikami odżywczymi, odpowiednią ilość witamin. Warto przy tym pamiętać, iż łączenie pewnych składników może pomóc w lepszym wchłanianiu się witamin przez organizm nawet kilka razy skuteczniej.

Przedstawiam kilka kombinacji witamin i produktów spożywczych, które świetnie się uzupełniają i pomogą chronić organizm przed chorobami.

WITAMINA A


Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc jej naturalnym zródłem będą produkty zawierające kwasy tłuszczowe: tłuste ryby morskie, oleje roślinne, masło, podroby. W produktach roślinnych (zielone i pomarańczowe owoce i warzywa) znajdziemy związek, z którego organizm może wytworzyć witaminę A, jest to beta-karoten. Retinol (wit.A) jako substancja antyoksydacyjna neutralizuje wolne rodniki, odpowiedzialne za stan zapalny, jej niedobór skutkuje obniżeniem odporności i zwiększoną zapadalnością na infekcje. Poza tym witamina A :
- warunkuje prawidłowe widzenie
- odpowiada za prawidłową kondycję skóry, włosów i paznokci
- uczestniczy w produkcji hormonów
- odpowiada za prawidłowy wzrost kości i zębów

WITAMINA K2 i E

Łącz witaminę K z witaminą E. Stanowią one komplet witamin pozytywnie działający na gęstość krwi. Działanie witaminy K wpływa na sprawne krzepnięcie krwi. Jeśli masz problemy z zatorami krwi i chcesz zmniejszyć gęstość krwi, unikaj łączenia tych dwóch witamin w dużych ilościach. Jeśli chcesz zwiększyć krzepliwość krwi, zadbaj o dietę bogatą w ten zestaw witamin. Poza tym witamina K:
- wspomaga proces budowy tkanki kostnej
- hamuje rozwój nowotworów piersi i jajników
- dzieci otrzymują wit. K jedynie z pożywienia. U zdrowych osób dorosłych witamina ta wytwarzana jest przez florę bakteryjną
Witaminę K znajdziesz w warzywach o zielonych liściach (jarmuż, sałaty, brukselka) marchewce, truskawkach.
WITAMINA E w połączeniu z sezamem
Witamina E powstaje tylko w roślinach. Najlepszym jej naturalnym źródłem są całe ziarna zbóż, olej słonecznikowy (tłoczony na zimno), migdały, orzechy, szpinak, czosnek oraz kapusta.
Witamina E działa jako środek przeciwzapalny i przeciwutleniający, stanowi doskonałą ochronę przed chorobami sercowo-naczyniowymi i przed starzeniem. Jedynym problemem jest to, że jeden z ważnych jej składników TOKOTRIENOLE, znakomite antyoksydanty, są trudno przyswajalne. 
Wykazano, że jedzenie nasion sezamu poprawia absorpcję tokotrienoli aż o 500% !
Warto do swojej codziennej diety włączyć te małe ziarenka. Możesz je dodawać do twarożku, sałatek, wypieków. 
Witamina E  również:
- neutralizuje wolne rodniki
- wpływa korzystnie na układ odpornościowy
- pomaga zwalczać infekcje
- pomaga chronić przed choroba Alzhaimera
- stymuluje procesy naprawcze komórek narządu wzroku
- pogromczyni zniszczeń posłonecznych

WITAMINA K2 z WITAMINĄ D
Doskonałym źródłem witaminy K są świeże, zielone warzywa, zioła, papryka i pieprz cayenne, mleko i produkty mleczne. Natomiast witamina D występuje obficie w rybach (śledzie, sardynki, makrele), wątrobie, jajach, maśle, mleku, szpinaku. Przede wszystkim powstaje ona w skórze pod wpływem światła słonecznego.
Łączenie ze sobą witaminy K2 i D daje wspaniałą ochronę przed chorobą zwyrodnieniową stawów i osteoporozą. Witamina D pomaga organizmowi wchłaniać wapń, który wzmacnia kości, działa korzystnie na system nerwowy i mięśniowy, łagodzi stany zapalne skóry. Natomiast witamina K wspomaga równomierne dostarczanie wapnia do całego organizmu.  

WITAMINA C i ŻELAZO
Niedobór żelaza jest zjawiskiem powszechnym. Największe ilości żelaza znajdują się w żółtkach jaj, warzywach, orzechach, nasionach, mięsie, drobiu.
Żelazo jest podstawowym składnikiem hemoglobiny, dostarczającej tlen do organizmu. Jego niedobór powoduje anemię.  Problem w tym, że ludzki organizm wchłania zaledwie około 10% żelaza zawartego w produktach spożywczych.
Dlatego należy wykluczać produkty utrudniające wchłanianie żelaza (np. kawę, czy herbatę), ale też spożywać takie, które zwiększają to wchłanianie. Najlepsza do tego jest witamina C.
Najlepsze źródła witaminy C to warzywa i owoce. W szczególności: pomidory, nać pietruszki, ziemniaki, kiszona kapusta, papryka. Z kolei z owoców najlepsze źródła witaminy C to czarne porzeczki, truskawki, aronia.
WITAMINA B12 i CZARNY PIEPRZ
B12 jest niezbędna do metabolizmu, tworzenia czerwonych krwinek, układu nerwowego, budowy DNA. Podstawowe źródła witaminy B 12 to mięso, drób, jaja, nabiał, ryby. Dlatego na jej niedobór często cierpią weganie i wegetarianie.
czarny-pieprzDoskonałym dodatkiem, zwiększającym wchłanianie witaminy B12 jest czarny pieprz. Dzieje się to za sprawą jago składnika – piperyny. Wzmaga ona wydzielanie soków trawiennych, poprawia wchłanianie białka i wielu witamin, w tym witaminy B12. Jest też świetnym środkiem w terapiach odchudzających.


altermedium.pl
pokarmy-diety.pl
portal.abczdrowie.pl

Komentarze

  1. Tego mi było trzeba! Świetny materiał. Wspomagam sie trochę i biorę witaminy na wzmocnienie, dobrze by było aby się jak najlepiej przyswajały. Jeszcze przydalby sie post o tym jak nie łączyć ich ze sobą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że post jest przydatny :) Dziękuję za cenną uwagę, faktycznie warto byłoby napisać jak nie łączyć witamin. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Jedna uwaga o jakiej witaminie K jest mowa? Prawdopodobnie chodzi o K2 ale do końca nie wiem co autor miał na myśli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście K2. Dziękuję za spostrzeżenie :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

CZARNUSZKA - CUDOWNE ZIOŁO NA WSZYSTKO

Nie jest to nowość, ale obecnie powraca do łask. Podobnie jak ostropest plamisty czy czystek coraz więcej osób znów zaprasza ją do swojej kuchni.

Czarnuszka bo o niej mowa, to małe ziarenka, przypominające czarny sezam, odrobinę gorzkawe w smaku. Zastosowanie tej przyprawy jest wszechstronne. A kiedy poczytasz o jej właściwościach z pewnością zaczniesz ją stosować.




Przeczytałam kiedyś, że te niepozorne ziarenka, jak i olej z tej rośliny "leczą wszystko z wyjątkiem śmierci". Coś w tym jest, ponieważ roślina ta pomaga w wielu schorzeniach i przed wieloma potrafi nas ochronić.

Co zatem zawierają te ziarenka, że są takie cudowne ?


różnorodne kwasy tłuszczowe (linolowy, alfa-linolenowy, rzadki w przyrodzie eikozadienowy, palmitynowy, mirystynowy i inne)fosfolipidy i fitosterolecenne flawonoidy i równie cenne saponinybiałka (osiem z dziewięciu niezbędnych aminokwasów) i węglowodanyalkaloidy m.in. nigellinę, nigellaminę, nigellidynę, nigellicynę – rzadkie w świecie roślin)olejek eteryc…

DLACZEGO POWINNIŚMY JEŚĆ ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE ?

Ostatnio trafiłam na bardzo fajny artykuł na temat zielonych warzyw liściastych.  Warto je często spożywać, gdyż zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Polecam.
SAŁATA jest zdrowa i bardzo smaczna. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych mają prawidłową przemianę materii, są szczupłe, rzadziej chorują i mają ładną cerę. Więc nie żałujmy sobie sałaty. 

Sałata jest niskokalorycznym i lekkim warzywem. W ponad 90% jej skład stanowi woda, co decyduje o jej wysokim miejscu w rankingu dietetycznych posiłków. Oprócz tego zawiera w sobie także niezwykle cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze. Sałata jest prawdziwą skarbnicą błonnika i celulozy, które poprawiają nasze trawienie. Jeżeli spożywamy jej liście codziennie, ryzyko nowotworu okrężnicy znacznie się zmniejsza, a przemiana materii zostaje uregulowana. Według naukowców działa także uspokajająco i niweluje problemy ze snem. 
Zawiera chlorofil (któremu zawdzięcza swój zielony kolor), który ma działanie bakterio…

PROTOKÓŁ LECZENIA ALL

Przedstawiam protokół leczenia ostrej białaczki limfoblastycznej dla pośredniego ryzyka.


Mam nadzieje, że zawarte tu informacje będą pomocne rodzicom, których dzieci zaczynają walkę z chorobą.  

Leczenie tego typu białaczki składa się z czterech etapów. Podczas trzech etapów dziecko leczone jest w szpitalu, ostatni etap to leczenie podtrzymujące w warunkach domowych. Obecnie dzieci leczone są międzynarodowym protokołem z 2009 r. ALL IC - BFM 2009, oznacza to że stosowane są te same leki w wielu krajach.

Pierwszy etap leczenia to protokoły IA i IB

PROTOCOL IA - pierwszy protokół, przewidywany czas leczenia 33 dni. Oczywiście czas leczenia może się wydłużyć w zależności od sytuacji zdrowotnej pacjenta. Pamiętaj, dziecko leczone jest bardzo silnymi lekami, na które może zareagować niepożądanymi zmianami ( podwyższone próby wątrobowe,przedłużająca się aplazja - spadek wyników krwi, pleśniawki, temperatura ). Z reguły jednak pierwszy protokół większość dzieci znosi dobrze.
Aby zdiagnozować chor…