środa, 13 kwietnia 2016

WIOSNA, ACH TO TY :)

Czekaliśmy na nią wiele miesięcy, w końcu przyszła. Upragniona, wyczekana, kochana- WIOSNA. 
To chyba najlepsza pora roku. Przyroda budzi się do życia, jest ciepło, słonecznie, dni dłuższe. Uwielbiam to.
Wiosna to również taki czas, gdy wielu z nas chciałoby zmienić nawyki żywieniowe, odżywiać się zdrowo i lżej. Zgubić kilka kilogramów, przy okazji.
To dobry moment aby napisać o nowej piramidzie żywienia, która jest równie świeża jak tegoroczna wiosna.
Nowa piramida obowiązuje w Polsce od 20 stycznia 2016 r. Jest, można by powiedzieć, jak świeże bułeczki.
Obecna piramida zastąpiła piramidę z 2009 r. Jest w niej wiele zmian.


źródło: allforbody.com

Jak widzisz, najbardziej rzuca się w oczy jedna zmiana- RUCH. Tak moi drodzy, aby być zdrowym i cieszyć się dobrym samopoczuciem sama dieta to za mało. Koniecznie trzeba do naszego codziennego życia włączyć ruch.
I wcale nie trzeba ćwiczyć wyczynowo. Ruch to również spacer, jazda na rowerze czy zabawy z psem na świeżym powietrzu. Możliwości jest mnóstwo. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Inną, ważną zmianą jest "awans" warzyw i owoców w piramidzie. Wcześniej to miejsce zajmowały produkty zbożowe. Jednak coraz więcej badań pokazuje, że to właśnie owoce i warzywa dostarczają składników mineralnych, witamin i polifenoli, które działają antynowotworowo. Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy. Warzywa 3/4 zjadanych produktów, owoce 1/4.

Wcześniej w piramidzie nie uwzględniano ziół. Teraz zioła są ważnym składnikiem diety. Nie tylko poprawiają smak potraw ale przede wszystkim dostarczają wielu składników mineralnych. Poza tym używając większej ilości ziół, zmniejszamy użycie soli, której używamy zdecydowanie za dużo.

Ważne jest również odpowiednie nawadnianie. Osoba dorosła powinna wypijać co najmniej 1,5 l płynów dziennie. Najlepsza jest woda, lekkie herbatki czy domowe kompoty- niskosłodzone.

Ważne!!!
Pamiętaj, że osoby z rozpoznanymi chorobami (nowotwór, cukrzyca typu 2 czy nadciśnienie) wymagają indywidualnych zaleceń żywieniowych.

            ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
                   wg. Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie


1. Spożywaj regularne posiłki. W ciągu dnia powinno być 4-5 posiłków spożywanych co 3-4 godziny.

2. Do każdego posiłku staraj się spożywać warzywa i owoce. Pamiętaj o właściwych proporcjach: 3/4 warzyw, 1/4 owoców.

3. Do diety włącz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.

4. Codziennie spożywaj nabiał- mleko, kefir, jogurt, maślankę. Dorosła osoba powinna wypijać dwie szklanki mleka lub zamieniać je na inne produkty nabiałowe. 

5. Ogranicz spożycie mięsa- zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów. Zamiast tego wybieraj ryby i nasiona roślin strączkowych.

6. Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.

7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy. Zastępuj je owocami i orzechami.

8. Postaraj się ograniczyć spożywanie soli i wybieraj produkty z niską zawartością soli. Używaj więcej ziół.

9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 l dziennie.

10. Unikaj alkoholu.


źródło: izz.waw.pl



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz