sobota, 18 kwietnia 2015

WARZYWA ANTYNOWOTWOROWE


Wiadomo, rak nie wybiera. Na nowotwór może zachorować każdy. Jeśli jednak istnieje cień szansy, ze można się przed nim uchronić, dobrze radzę, zrób wszystko, aby nie zachorować.
Do znudzenia powtarzam jak ważne jest zdrowe odżywianie, unikanie żywności przetworzonej, modyfikowanej i kiepskiej jakości.
Silny organizm potrafi się bronić. Aby jednak mógł bronić się skutecznie potrzebuje paliwa najwyższej jakości - zdrowego jedzenia.
Nie traktuj swojego organizmu jak śmietnika, nie wrzucaj do niego co Ci wpadnie w ręce. Odżywiaj się rozsądnie. Rozsądnie znaczy zdrowo.

Chcę przedstawić warzywa i owoce które są świetne w walce z nowotworami. Wszystkie zawierają antyoksydanty.
Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze to naturalne substancje chroniące przed nowotworami i spowalniające procesy starzenia się organizmu, dlatego są jednym z najważniejszych składników diety antyrakowej. Działanie antyoksydacyjne mają witaminy C,A,E oraz flawonoidy i karotenoidy zawarte w owocach i warzywach o intensywnej barwie.
Nie martw się że zimą nie ma świeżych warzyw i owoców, możesz z powodzeniem wykorzystać mrożonki. Tak przechowywane produkty nie tracą właściwości przeciwutleniających.


WARZYWA ANTYNOWOTWOROWE


MARCHEW - zawiera potas, magnez i bardzo cenny beta-karoten. Najwięcej zawiera skórka, dlatego marchew należy cienko obierać a młodą tylko umyć. Równoczesne spożywanie z marchewką niewielkiej ilości tłuszczu umożliwia wykorzystanie rozpuszczalnej w tłuszczach prowitaminy A. Zawarty w marchewce falkarinol może uchronić organizm przed rozwojem choroby nowotworowej. Badania naukowe potwierdzają również, że związek ten ogranicza wzrost komórek nowotworowych u osób dotkniętych tym schorzeniem.

CZOSNEK - podpora systemu odpornościowego. Zawiera siarkę i cysteinę - silne przeciwutleniacze. Odtruwa wątrobę. Zawarta w nim alliacyna ma wszechstronne działanie antyoksydacyjne, antywirusowe, antynowotworowe i odtruwające. Alliacyna powstaje po roztarciu czosnku np. przepuszczaj przez praskę.



BROKUŁ - zielone warzywa antyrakowe cechuje wysoka zawartość kwasu foliowego oraz chlorofilu. Chlorofil zapobiega szkodliwemu działaniu hemoglobiny ze spożywanego mięsa. Związki zawarte w tych warzywach chronią zdrowe tkanki przed toksycznym działaniem leków stosowanych w chemioterapii.



POMIDOR - zawiera likopen, który neutralizuje wolne rodniki w organizmie. Produkty powstałe na bazie pomidorów są znacznie lepszym zródłem likopenu niż pomidory jedzone na surowo. Poza tym likopen chroni przed działaniem promieni słonecznych.



PESTKI DYNI - są bogatym zródłem naturalnych antyoksydantów (beta-karoten i wit.C) zawierają mnóstwo witamin z grupy B oraz A, D, E. Zawierają wiele mikroelementów (mangan, magnez, fosfor, żelazo, cynk, selen). Zawierają również fitosterole- substancje roślinne, które hamują przyswajanie i obniżają poziom cholesterolu we krwi.


JARMUŻ - jest skarbnicą sulforafany - przeciwutleniacza, który działa antynowotworowoJeśli chcemy zachować odpowiednie właściwości jarmuża, warto pamiętać, iż gotuje się go podobnie do brokuł - najlepiej na parze, przez 3-4 minuty. Jeśli nie zastosujemy się do takiego trybu przygotowania tego warzywa, nie będzie ono działać tak jak powinno. Dodatkowo jarmuż bogaty jest w beta karoten, luteinę i zeaksantynę - przeciwutleniacze, które skupiają się na hamowaniu szkodliwych procesów oksydacyjnych. Prościej rzecz ujmując, również zapobiegają chorobom nowotworowym.



BURAKI - Buraki zajmują pierwsze miejsce w walce z rakiem. Czerwono-fioletową barwę nadają im betacyjany. Związki te pełnią ważną rolę w profilaktyce nowotworowej. Gdy dowiadujemy się o chorobie dla wielu jest to jak wyrok, jednak istnieje wiele historii  świadczących o tym, że z raka można się wyleczyć!!! Badania naukowców udowodniły, że burak jest najskuteczniejszym warzywem w walce z rakiem. Zawdzięcza to zawartości silnych antocyjanów, przeciwutleniaczy, czerwonych pigmentów, których buraki zawierają największe ilości. Zwalczają one wolne rodniki, które uszkadzają DNA i potęgują rozwój raka. Wspomagają organizm po chemioterapii, w niedokrwistości, anemii, białaczce, przeciwdziałają wielu innym nowotworom.W przypadku pacjentów po chemioterapii morfologia krwi uległa znaczącej poprawie po zastosowaniu kuracji buraczanej. Poza tym buraki są bogatym zródłem witamin A, B, C oraz pierwiastków: żelaza, potasu (tylko 2 buraki to aż 528 mg potasu !), magnezu, wapnia, fosforu, miedzi, chloru, fluoru, cynku, boru, litu, molibdenu, sodu, manganu, kobaltu, oraz bardzo rzadkich pierwiastków jak rubid i cez.


OGÓREK - istnieje 100 gatunków tego warzywa. Świetnie wpływa na odtruwanie organizmu, zawiera dużo związków o charakterze zasadowym. W 96% składa się z wody. Ogórek zawiera askorbinozę, która niszczy wit. C. Działanie tego enzymu zostaje zniwelowane w kwaśnym środowisku. Najlepiej spożywać w połączeniu z jogurtem naturalnym. Ponad to ogórki zawierają trzy lignany, które wykazują silne działanie antynowotworowe.


AWOKADO - w zasadzie to owoc a nie warzywo, w dodatku najbardziej kaloryczne ale można o nim śmiało powiedzieć "super owoc". Zawiera kwas oleinowy, który obniża poziom cholesterolu i przeciwdziała nowotworom. Zawiera sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych dzięki którym cenne składniki z innych produktów są lepiej przyswajalne np. organizm przyswaja 4 x więcej antyrakowego likopenu z pomidorów, jeśli jednocześnie jemy awokado.
W awokado jest dużo potasu, który korzystnie wpływa na układ nerwowy. Zawiera sporo witamin C, A, E - silnych przeciwutleniaczy, witaminy z grupy B. Owoc ten dobrze wpływa na wzrok dzięki zawartości luteiny i zeaksantyny.
Awokado łączy w sobie zdrowe dla mózgu kwasy tłuszczowe omega-3 z naturalną witaminą E. Jest uznawane za "mistrza antyoksydantów", zawiera glutation, który wspiera wątrobę i system nerwowy. Jest odpowiedzialny za uzupełnianie i "odzyskiwanie" innych przeciwutleniaczy w ciele. Jest niezbędny dla silnego systemu immunologicznego.


SZPINAK - liście szpinaku mają właściwości antynowotworowe i chronią przed miażdżycą. Właściwości lecznicze szpinaku to zasługa beta-karotenu, witaminy C oraz luteiny- znanych przeciwutleniaczy. Poza tym szpinak bogaty jest potas, żelazo i kwas foliowy. Szpinak powinny jeść osoby zestresowane, jest on bowiem zródłem magnezu. Pierwiastek ten ma duży wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, zdecydowanie obniża podatność na stres, wykazuje właściwości uspokajające. Zapobiega także bólom i zawrotom głowy.
Szpinak jest także bogaty w wit. K odgrywająca ważną rolę w krzepnięciu krwi, wit. z grupy B obniżające cholesterol oraz istotną dla opóznienia procesów starzenia wit. E. 
Potas i witaminy z grupy B uczestniczą w spalaniu węglowodanów i tłuszczów oraz przyspieszają metabolizm.


SELER NACIOWY - ma działanie oczyszczające, chroni przed wolnymi rodnikami. Zawiera duże dawki witamin C, B, E, PP, kwas foliowy. Zawiera również fosfor, wapń, cynk, potas, magnez, żelazo.
Dobry na obolałe stawy- usuwa kwas moczowy, który może odkładać się w stawach. Zawarte w nim olejki pobudzają apetyt. Posiada właściwości wpływające uspokajająco na centralny układ nerwowy.



PAPRYKA - jest bogata w witaminę C, zawiera jej 4x więcej niż cytryna. Ma również sporo beta- karotenu, soli mineralnych - potasu i wapnia. Spożywanie papryki pozwala obniżyć ciśnienie krwi oraz chroni przed chorobami układu krążenia. Zawarte w niej polifenole usuwają wolne rodniki.
Zawarte w papryce substancje fitoaktywne wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne oraz poprawiają działanie układu immunologicznego.



W kolejnych postach przedstawię owoce i zioła antynowotworowe. 
Smacznego i zdrowego :)


4 komentarze:

  1. Świetna jest też kurkumina - składnik kurkumy w walce z nowotworem. Polecam poczytać, wiele badań ostatnio jest na jej temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele badań jest i jej działanie jest potwierdzone , jednak również potwierdzone jest to że kurkumina nie chce się wchłaniac . Byłbym zaskoczony jeżeli w suplementach byłoby inaczej

      Usuń
    2. W suplementach jest tak samo , przynajmniej w tych które są dostępne teraz na sklepach internetowych , z tego co mi wiadomo to nie za dużo osób je kupuje , w sumie nie dziwie się . Sama bym nie kupowała jakby coś miało nie działać

      Usuń
    3. @up
      Ja ostatnio znalazłam coś o takim suplemencie jak Licur, z tego co wyczytałam przyswaja się 185 razy lepiej niż sama przyprawa. Także brzmi obiecująco, zastanawiam się czy zamawiać czy nie, ale chyba nie ma nad czym

      Usuń