środa, 15 kwietnia 2015

JAK NIE STRACIĆ WITAMIN W ŻYWNOŚCI





"Jesteś tym co jesz" to moje motto. Nie raz już o tym pisałam jak ważna jest odpowiednia dieta aby organizm sprawnie funkcjonował.
Aby dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych musisz kupować dobre produkty, odpowiednio je przyrządzać i przechowywać.
Najlepiej kupuj żywność od sprawdzonych sprzedawców. Takich, którzy również odpowiednio się obchodzą z produktami.
Druga sprawa- odpowiednia obróbka pozwoli na zachowanie witamin i minerałów w twoich potrawach.
Odpowiednie przechowywanie przedłuży świeżość i pozwoli zachować składniki odżywcze.

Dzięki odpowiedniej dawce witamin i minerałów masz piękne, lśniące włosy, zdrowe, mocne paznokcie, prawidłowy poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Poza tym jesteś pełen energii i chęci do życia :)

 Co zrobić, aby zapobiec stratom witamin w żywności

Oto kilka sprawdzonych rad
  • Warzywa i owoce najlepiej gotuj na parze, poza tym, że zatrzymasz cenne składniki w potrawie to jeszcze oszczędzisz czas, gdyż w takim naczyniu zazwyczaj gotujesz kilka produktów równocześnie,
  • Jeżeli gotujesz warzywa w wodzie to gotuj w małej ilości, którą można wykorzystać na sosy lub zupy. Szczególnie produkty zawierające witaminy z grupy B,które są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Im więcej użyjesz wody do gotowania tym więcej pozbędziesz się witamin, 
  • Przyrządzaj potrawy jak najkrócej przed podaniem i chroń przed tlenem. Tlen znacznie przyspiesz utratę wit.C, A, D, E,K beta-karotenu. Utlenianie warzyw i owoców często objawia się ich brązowieniem,
  • Mając do wyboru żywność mrożoną i puszkowaną zdecydowanie wybieraj mrożoną, która zawiera o wiele więcej składników mineralnych niż ta w puszkach,
  • Żywność mrożoną gotuj bez rozmrażania, tracisz wtedy mniej witamin
  • Surówki sporządzaj ze świeżo pokrojonych warzyw, w przeciwnym razie tracą witaminy C i z grupy B, 
  • Jeśli to możliwe do sałatek i surówek używaj warzyw ze skórką, pod skórką bowiem kryje się najwięcej witamin. Młode warzywa i owoce nie wymagają obierania. Wystarczy, że dobrze je wyszorujesz pod bieżącą wodą. W skórce jabłka jest 3x więcej wit.C niż w miąższu. Poza tym skórka zawiera cenny błonnik,
  • Używaj naczyń ze stali nierdzewnej. Gotowanie w garnkach miedzianych zubaża potrawy o witaminę C, E, kwas foliowy, 
  • Nie używaj zardzewiałych przyrządów: noży czy tarek. Wit.C w obecności metalu bardzo szybko się utlenia. Używaj narzędzi ze stali nierdzewnej,
  • Kupuj zawsze świeże produkty, a szczególnie warzywa i owoce - tylko taką ilość, którą można zużyć w ciągu kilku dni, 
  • Warzywa strączkowe, makaron, ryż, mąkę przechowywać w ciemnych pojemnikach, gdyż promienie słoneczne niszczą zawartą w nich witaminę B2
  • Makaron, ryż, kasze gotuj zawsze w minimalnej ilości wody i nie przegotowuj,
  • Nie rozgotowuj warzyw- chrupiące są bogate w witaminy i smaczniejsze,
  • Jeśli to możliwe, nie krój warzyw przed gotowaniem, zachowają więcej składników mineralnych,
  • Do produktów zawierających witaminy A,D,E,K dodawaj odrobinę tłuszczu np.oliwy z oliwek. Witaminy te są rozpuszczalne w tłuszczach i lepiej je przyswoisz,
  • Zbyt długie mycie warzyw wypłukuje z nich witaminy B, C. Najlepiej myj je szczoteczką pod bieżącą wodą, 
  • Nie wystawiaj mleka i przetworów mlecznych na działanie promieni słonecznych, gdyż traci witaminy A, D, B2 
  • Przechowuj w lodówce żywność wymagającą chłodzenia (w stałej temperaturze do 4oC), aby zapobiec jej zepsuciu lub zwiędnięciu. Mrożonki trzymaj najlepiej w temperaturze poniżej -18oC. Żywność w puszkach i suszona powinna się znajdować w chłodnym i suchym miejscu.
  • Mięso o delikatnej strukturze i małej zawartości tkanki łącznej lepiej jest grillować lub smażyć. Mięso o dużej zawartości tkanki łącznej można poddawać dłuższym procesom: gotowaniu i duszeniu
  • Zamrożone mięso zawsze rozmrażaj powoli, w warunkach chłodniczych. Po wyjęciu z zamrażalnika przechowuj w lodówce. Jeśli wieczorem wyjmiesz zamrożone mięso, w lodówce do rana powinno się rozmrozić.

  • Warzywo ------ Ilość wody od dna ------ Garnek -------- Czas gotowania

    Szparagi ------------ 5 cm ------------- Pokrywka -------- 10-18 minut 
    Fasola -------------- 5 cm ------------- Pokrywka -------- 16-28 minut 
    Fasolka ------------- 5 cm ------------- Pokrywka -------- 10-20 minut
    Burak ---------------- 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 16-20 minut 
    Botwinka ----------- 2,5 cm ------------ Pokrywka -------- 6 minut 
    Brokuły -------------- 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 12-15 minut 
    Brukselka ---------- 2,5 cm ------------ Pokrywka -------- 6-10 minut 
    Kapusta ------------- 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 10-20 minut 
    Marchew ------------ 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 12-20 minut 
    Kalafior -------------- 2,5 cm ------------ Pokrywka ------- 12-16 minut 
    Kukurydza ---------- 2,5 cm ------------ Pokrywka -------- 4-8 minut 
    Kapusta włoska --- tyle aby przykryć -- Pokrywka ------- 12-16 minut 
    Groszek ------------- tyle, aby przykryć -- Pokrywka ------- 8-13 minut 
    Ziemniak słodki --- tyle, aby przykryć -- Pokrywka ------- 20 minut
    Szpinak -------------- tyle, aby przykryć -- bez pokrywki --- 5 minut
    Pomidory ------------ tyle, aby przykryć -- bez pokrywki --- 8 minut

Przechowywanie żywności w lodówce

Półka górna
W tym miejscu przechowuj dżemy i powidła, a także mleko, kefiry i jogurty. Na niższych półkach, gdzie jest zimniej, zepsują się szybciej. To dlatego, że dobre bakterie kwaszące rozwijają się w wyższej temperaturze, a kiedy jest za zimno - do boju ruszają szkodliwe bakterie gnilne.
Półka środkowa
Chowaj tu produkty o krótkiej trwałości: biały ser, twarożek, pokrojoną wędlinę. Możesz je przetrzymać kilka dni, najlepiej kieruj się terminem przydatności do spożycia podanym na opakowaniu. Wstawiaj tu też domowe potrawy, np. garnek z zupą (ale koniecznie szczelnie przykryty).
Dolne szuflady
Temperatura wynosi tu około 10 stopni Celsjusza i jest wyższa wilgotność, jak w piwniczce. To idealne miejsce do przechowywania warzyw i owoców. Te mniej trwałe, np. maliny, truskawki, można trzymać dzień lub dwa bez mycia. Sałatę czy szczypiorek nawet kilka dni. Zadbaj, by opakowanie sałaty było nieszczelne. Kiedy brakuje dostępu powietrza, azotany (których może być sporo w młodej sałacie) przekształcają się w niebezpieczne dla nas azotyny. Do dolnych szuflad warto też wkładać sery twarde w pojemnikach. Właśnie tu wspaniale dojrzewają.
Boczne półki
Nadają się do trzymania oleju roślinnego. Najlepiej kup go w szklanym opakowaniu lub przelej do szklanej, ciemnej butelki. Tu też ustawiaj słoiki z przetworami, chrzan, soki w kartonach, butelki z sosami, np. ketchup. Na drzwiach lodówki znajduje się zazwyczaj pojemnik na jajka. Można je przechowywać 2-3 tygodnie, ale niemyte! Skorupka jest pokryta naturalną, specjalną warstwą ochronną, która  nie przepuszcza  drobnoustrojów. Czy wiesz, że temperatura  w nowoczesnej lodówce wcale nie zależy od tego, gdzie jest zamrażalnik, który może być na górze lub na dole.  Zadbaj o to, by jedzenie surowe było oddzielone od gotowego do spożycia. Najlepiej przeznacz na to inne półki.




Mam nadzieję, iż te kilka wskazówek pomoże Ci zdrowo i smacznie gotować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz