piątek, 2 stycznia 2015

CZY PIZZA MOŻE BYĆ ZDROWA ?

Ile razy słyszeliście od dzieci " Pójdziemy na pizzę" - pewnie nie raz. To jeden z przysmaków nieletnich. Nie znam dziecka, które by pizzy nie lubiło. Niestety dla nas - rodziców chorych dzieci - to dopiero wyzwanie. Nie zawsze możemy pójść do pizzerii, a z drugiej strony ciężko dziecku odmówić, szczególnie choremu. Jeśli dziecko jest na chemii, ma niskie wyniki nie bardzo możemy iść w miejsce publiczne - pizzerii- gdzie jest mnóstwo ludzi. Poza tym, tłusta, naładowana konserwantami pizza na pewno na zdrowie nie wyjdzie.
Proponuję zatem zrobić pizzę w domu. Jest pyszna, lekka i zdrowa. My często bawimy się w pizzerię w domu. A jeśli Agatka ma dobre wyniki i próby wątrobowe w normie to szaleje i dodaję podwójną porcję sera :) PYCHA.

Zawsze starałam się zdrowo odżywiać, stosować dobre produkty, unikać konserwantów i polepszaczy smaku, ale odkąd Agatka zachorowała staram się całkowicie wyeliminować niepotrzebne wspomagacze z menu. Wiadomo że chemia szkodzi, więc nie będę rodziny faszerować paskudztwem.

Oczywiście nie zawsze jest tak kolorowo. Dziewczyny często się buntują. Też chciałyby jeść to co koleżanki. Jednak są już na tyle wyedukowane, że w sklepie, dobrowolnie, półki z niezdrową żywnością omijają szerokim łukiem. Moja starsza córka wie, że w szkolnym sklepiku może kupić jedynie wodę lub kanapkę. Nigdy nie kupuje coli czy chipsów. Okazjonalnie pozwalam jej zjeść ciastko sklepowe czy słodką bułkę. 

No dobrze, miało być o pizzy. Jak najbardziej pizza może być pełnowartościowym posiłkiem. A na dodatek może być smaczna. Ważne jest ciasto. Niezależnie od tego czy lubicie cienkie czy grube musi być dobre.
Ja robię ciasto z mąki pełnoziarnistej połączonej z pszenną. Do tego drożdże, ciepła woda, odrobina oliwy i podstawa pizzy gotowa.

Równie ważnym składnikiem jest sos pomidorowy. Potrzebujecie:
- 4-5 dojrzałych pomidorów lub przecier z pomidorów ok. 500 ml
- mała cebula
- 2-3 ząbki czosnku
- suszone oregano i bazylia
- szklanka przegotowanej wody
- 100 ml mleka 2 % tłuszczu
- łyżka oliwy i odrobina masła
- łyżka brązowego cukru
- pieprz, sól

W garnku z grubym dnem rozgrzewamy oliwę i masło, dodajemy posiekaną cebulkę i czosnek oraz zioła. Wszystko mieszamy kilka minut, następnie dodajemy pomidory, szklankę wody, mleko, cukier. Doprowadzamy do wrzenia i dusimy na małym ogniu aby powstał gęsty sos. Na koniec doprawiamy solą i pieprzem.
Kiedy sos wystygnie, nakładamy na naszą pizzę. Posypujemy odrobinę tartym parmezanem i nakładamy ulubione składniki. Każdy ma swoje ulubione, więc nie będę pisać co dodać.

Ostatnio szalałam ze składnikami i powstała pizza ze szpinakiem, suszonymi pomidorami, oliwkami, pomidorem, szynką, awokado. Była pyszna...



Oczywiście był jeszcze ser mozarella :)

ŻYCZĘ SMACZNEGO :)

Proponuję dodawać do potraw awokado, jest bardzo zdrowe i smaczne.

Dlaczego warto jeść awokado?

Regularne spożywanie awokado pomaga poprawić i utrzymać dobrą kondycję naszego ciała/organizmu (w tym zachować dłużej młodość), dostarczyć odpowiednich składników odżywczych i stanowi swego rodzaju profilaktykę wielu chorób.
Warto bo... - właściwości
  • ma 35% więcej potasu niż banany 
  • bogate w witaminy B, E i K
  • ma szerokie właściwości przeciwzapalne
  • cenne źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (pomagają one np. kontrolować poziom cukru we krwi i wzmacniać ściany tętnic) 
  • ma wysoką zawartość kwasu oleinowego - pomaga on mi.in. obniżyć poziom cholesterolu
  • dostarcza kwas foliowy. Badania pokazują, że ludzie, którzy mają dietę bogatą w kwas foliowy znacznie rzadziej chorują na choroby serca i są mniej narażeni na wystąpienie udaru - niż ci, którzy spożywają go niewiele. Kwas foliowy obniża również ryzyko wad wrodzonych (szczególnie ważne jest to dla kobiet w ciąży lub ją planujących), a jego wysokie spożycie wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka zawału serca i chorób serca.
  • badania wykazały, że niektóre składniki odżywcze są wchłaniane lepiej, gdy spożywane są z awokado (naukowcy zaobserwowali, że łączenie awokado np. z sałatką pozwala na lepsze wchłanianie przeciwutleniaczy; likopen w pomidorach lub beta-karoten w marchwi może być lepiej wchłaniany jeśli spożyjemy je z kawałeczkami awokado
  • doskonałe źródło glutationu, ważnego przeciwutleniacza - naukowcy twierdzą, jest ważny w profilaktyce antynowotworowej i spowalnia proces starzenia. Neutralizuje wolne rodniki, a tym samym zmniejsza uszkodzenia komórek.
  • witamina E, tłuszcze jednonienasycone i glutation zawarte w awokado wspierają pracę serca 
  • zawiera błonnik - w tym rozpuszczalny i nierozpuszczalny, których organizm potrzebuje, aby utrzymać sprawne działanie układu trawiennego. Rozpuszczalny błonnik spowalnia rozkład węglowodanów w organizmie, pomaga czuć się sytym dłużej (kontrola apetytu). Błonnik nierozpuszczalny oczyszcza układ pokarmowy - profilaktyka zaparć, a przy tym mniejsze ryzyko wystąpienia raka jelita grubego. (www.stressfree.pl )
Mam nadzieję, że przekonałam Was do tego smacznego owocu :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz