sobota, 24 stycznia 2015

CIASTO CZEKOLADOWE INACZEJ

Hm...dzieci uwielbiają słodycze, nic w tym dziwnego. Ja- osoba dorosła, bez czekolady żyć nie mogę. Wszystko fajnie, dopóki zjadamy zdrowe słodycze, a nie nafaszerowane chemią cukierki, żelki czy ciasteczka. Jeszcze lepiej gdy jadamy domowe wyroby w których przemycamy wartościowe składniki. 
Nie ma nic lepszego niż domowe ciasto. A jeszcze lepiej gdyby zrobić zdrowe ciasto. Bez mąki.
Oczywiście możemy zrobić ciasto marchewkowe czy buraczane ale i tak musimy dodać do nich trochę mąki. Jasne, że mąkę zwykłą pszenną możemy zamienić na razową czy orkiszową, ale to nadal mąka.
Ja proponuję ciasto bez mąki. Tak, nie dodajemy nawet odrobiny. Czy to możliwe? Jak najbardziej. Proponuję pyszne ciasto fasolowe. Po prostu mąkę zastępuję fasolą.
Najlepsze jest to, że po upieczeniu ciasto fasolowe smakuje jak zwykłe czekoladowe. Nikt z moich gości nie domyślił się, że w cieście nie ma mąki :)

Poza tym fasola to bardzo zdrowe warzywo i należy ją włączyć do swojego jadłospisu.







Fasolę można jeść przez cały rok, dostarcza do organizmu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Doceniono ją jako źródło białka, witamin i składników mineralnych. Zetknąć się można z ponad 20 gatunkami fasoli.

Wartości odżywcze fasoli

Fasola jest źródłem odżywczego białka, w którym znajdują się duże ilości lizyny. Lizyna jest potrzebna organizmowi do produkcji karnityny. Karnityna z kolei wykazuje korzystne działanie na organizm – wzmacnia serce, zapobiega chorobie niedokrwiennej, a także przeciwdziała zawałowi. Fasola powinna znaleźć się w diecie osób, które często jedzą mięso, ryby, jaja i produkty zbożowe – pokarmy kwasotwórcze. Białko fasoli jest zasadotwórcze, w związku z czym pozwala zachować równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fasola zmniejsza wydzielanie kwasów żołądkowych. Dlatego też jest szczególnie cenna dla osób cierpiących na nadkwasotę i zgagę.

Jak wiadomo, najlepszym dostarczycielem białka do organizmu jest mięso. Ale czy naprawdę? Białko zwierzęce przyspiesza utratę wapnia z moczem. Tymczasem białko roślinne z fasoli nie ma takiego działania. W związku z tym fasola jest polecana w profilaktyce osteoporozy. W fasoli znajdują się węglowodany i tłuszcze. Dlatego też jest ona kaloryczna (100 g – 290 kcal). Jednak tłuszcze to w większości nienasycone kwasy tłuszczowe, które zabijają zły cholesterol, a podnoszą poziom dobrego. Fasola zapobiega miażdżycy, nadciśnieniu i zakrzepom.

Znajdująca się w fasoli lecytyna wpływa korzystnie na tkankę nerwową i mózg, poprawia koncentrację oraz zwiększa pamięć. Nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w fasoli pomagają rozpuszczać witaminę Awitaminę D, witaminę E, witaminę K. W fasoli ukryte są witaminy z grupy B oraz witamina E. Poza tym fasola jest bogata w fosfor, potas, magnez, wapń i żelazo. W fasoli znajdują się lignany, które zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych.

W świeżych nasionach ilość wody przeważa nad ilością białka, węglowodanów i tłuszczu. Z kolei w nasionach suszonych proporcje są odwrócone. Świeże nasiona to bogactwo witamin (głównie witaminy C i beta-karotenu). ( www.jejswiat.pl )

PRZEPIS :
- puszka fasoli ( białej lub czerwonej )
- 5 jajek
- 100 g. miękkiego masła
- pół szklanki cukru brązowego
- 4 łyżeczki kakao bez cukru
- łyżeczka proszku do pieczenia
- 100 g. gorzkiej czekolady
- 100 g. orzechów włoskich
- ulubione owoce do dekoracji

Fasolę zmiksuj z 3 żółtkami i cukrem na gładką masę. Masło ubijaj mikserem, dodając po jednym żółtku. Białka z jajek ubij na pianę. Gdy masa maślana będzie puszysta dodaj kakao i proszek do pieczenia, wszystko dokładnie wymieszaj. Maślaną masę połącz z fasolą i pianą z białek, delikatnie wymieszaj aby ciasto było puszyste i lekkie. Przelej delikatnie na blachę posmarowaną masłem. Blacha ok. 17 x 28 cm. na koniec możesz udekorować orzechami. Piec w temp. 160 st. C przez 45-50 min.


Kiedy ciasto przestygnie, proponuję polać gorzką czekoladą, roztopioną w kąpieli wodnej i udekorować ulubionymi owocami.
PYCHA !



POLECAM :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz