niedziela, 29 listopada 2015

PRZEKĄSKI DLA MAŁYCH I DUŻYCH


Mimo iż listopad, za oknem smutno, szaro i ponuro nie przejmujmy się tym. Listopad to również andrzejki, czas zabaw i spotkań z przyjaciółmi.
Uwielbiam takie imprezy. Nie wyobrażam sobie jednak aby podczas spotkań towarzyskich zabrakło pysznego jedzenia.
Proponuję więc, smaczne, proste i szybkie przekąski, które z pewnością posmakują Waszym gościom.
Chipsy i paluszki wyrzucamy, a na stole królują tylko zdrowe, domowe smakołyki.
Po raz kolejny udowadniam, że zdrowe jedzenie może być pyszne i atrakcyjne zarówno dla małych jak i dużych.

Na początek SPRING ROLLS czyli chrupiące warzywa zawijane w papier ryżowy. Powstaje coś na kształt sajgonek, ale bez niezdrowego smażenia w głębokim tłuszczu. Świetna przekąska zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Dodatkowo do przekąski polecam sos na bazie soku z limonki, chili, cebulki dymki i przypraw. Chrupiące warzywa z pikantnym sosem- wrażenia smakowe bezcenne :)



Do przygotowania spring rolls potrzebujesz:
- papier ryżowy
- papryka 
- marchew
- seler naciowy
- kiełki słonecznika
- listki rukoli
- cienkie kabanoski dobrej jakości

Papier ryżowy moczysz kilka sekund w gorącej wodzie. Kładziesz na deskę i układasz warzywa pokrojone w słupki. Wszystko ściśle zawijasz i układasz na talerzu.
Do swoich spring rollsów możesz dodać dowolne warzyw lub owoce. Możesz wykorzystać sałatę, awokado, mango, melona, makaron, kurczaka, krewetki...kombinacji jest bez liku. Zawijasz co lubisz i powstaje cudowna, lekka przekąska.

Dla dorosłych proponuję ostry sos:
- ocet ryżowy
- sok z jednej limonki
- drobno posiekana papryczka chili
- drobno posiekana cebulka dymka
- odrobina ok.1 cm świeżo startego imbiru
- świeżo mielony pieprz
Kombinacja ostrych, pikantnych, kwaśnych składników idealnie pasuje do spring rollsów. Polecam.

Drugą moją propozycją jest LEKKA SAŁATKA z dodatkiem sera, awokado i melona.

Do sałatki potrzebujesz:
- dwie garście sałaty np. roszponka lub rukola
- kawałek melona
- średnie, dojrzałe awokado
- 100 g sera feta ( ja wyjątkowo zamieniłam na pleśniowy- równie dobrze się komponuje z owocami)
- sos balsamiczny



Wszystkie składniki wymieszaj i skrop octem balsamicznym. Przygotowanie sałatki zajmie Ci pięć minut a efekt rewelacyjny. 
Osobiście bardzo lubię połączenia smaków, słodkiego ze słonym, ostrego z kwaśnym i dlatego często łączę pikantne warzywa ze słodkimi owocami. Spróbuj i Ty.

Kolejna propozycja to jedna z moich ulubionych przekąsek. Wykorzystuje tu mojego ulubionego bakłażana. Przekąska jest banalnie prosta w wykonaniu a wygląda bardzo efektownie. Proponuję BAKŁAŻANA Z MOZARELLĄ I POMIDOREM. To połączenie smaków jest dla mnie idealne. 

Potrzebujesz:
- dużego bakłażana
- kulkę mozarelli
- duży pomidor
- odrobina oliwy z oliwek
- świeża bazylia

Bakłażana pokrój na plastry. Aby pozbyć się charakterystycznej goryczki zasyp plastry solą, zostaw na 15-20 min a następnie dokładnie opłukaj. Grilluj po kilka minut każdy plaster. Następnie grillowane plastry rozłóż na blaszce do pieczenia, na to połóż plaster pomidora i sera. Posyp świeżą bazylią i skrop oliwą. Tak przygotowaną przekąskę wstaw do nagrzanego piekarnika (180 st.C na 20 min).
Bakłażany kapitalnie smakują z chrupiącą, faszerowaną bagietką.



FASZEROWANA BAGIETKA to "potrawa", która szczególnie posmakowała dzieciom. Do wymyślenia  tego przepisu zainspirowała mnie bagietka czosnkowa. Jak wiadomo w sklepie zwykle mamy do czynienia z mrożonym pieczywem czosnkowym, które nie ma wstępu do mojej kuchni. Aby było zdrowo i pysznie postanowiłam zrobić własną wersję. Niestety nie miałam czasu aby upiec bagietkę, więc wykorzystałam kupioną, ale kupioną w piekarni. W prawdziwej piekarni, z prawdziwego ciasta, jeszcze ciepłą i pachnącą.

Cała filozofia to wydrążyć ośródkę, a środek nafaszerować nadzieniem.
Potrzebujesz:
- serek śmietankowy
- 2-3 suszone pomidory
- duży ząbek czosnku
- łyżka ulubionego sera (startego)
- ulubione zioła (dodałam natkę pietruszki, bazylię i oregano- świeże)
- pieprz

Wszystkie składniki dokładnie wymieszaj (pomidory drobno pokrój, czosnek przeciśnij przez praskę) i masz gotową masę.



Wydrążoną bagietkę nafaszeruj nadzieniem a następnie delikatnie pokrój na plastry. Nie musisz kroić do końca, aby bagietka się nie rozpadła. Wszystko szczelnie zawiń w folię aluminiową i do piekarnika (możesz piec razem z bakłażanami) 180 st.C 20-25 min.

Mam nadzieję, że moje propozycje zainspirują Cię do stworzenia pysznych, zdrowych i kolorowych przekąsek na spotkanie z przyjaciółmi. Chipsy to naprawdę nie jest dobra przekąska. Nie dość, że zawierają niezdrowe tłuszcze to jeszcze są bardzo kaloryczne. 
Moja alternatywa to kuchnia zdrowa, z mnóstwem warzyw, pachnąca ziołami. Pamiętaj, że to co jesz wpływa na Twoje zdrowie i dobre samopoczucie. Nie katuj swojego organizmu śmieciowym jedzeniem. Postaw na naturalne i zdrowe jedzenie :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz