piątek, 7 kwietnia 2017

CZYM ZASTĄPIĆ SÓL?


Nie od dziś wiadomo, że używamy zdecydowanie za dużo soli. Nie wspomnę już o produktach spożywczych do których sól jest dodawana. Żeby była jasność- sól jest nam potrzebna ale w ograniczonej ilości. Nadmiar nam szkodzi. Dziecko w wieku szkolnym potrzebuje ok. 4 g soli dziennie, tymczasem nasze pociechy zjadają go nawet 10 g. To zdecydowanie za dużo.
Poza tym, że solimy nasze potrawy, dodatkową "nadprogramową" ilość zjadamy w produktach spożywczych do których, ku naszemu zdziwieniu, sól również jest dodawana.

Czy wiesz jak dużo soli znajduje się w gotowych produktach?








RADY DLA RODZICÓW

  • Nie stosuj w kuchni substancji typu : kostki rosołowe, mieszanki do zup, gotowe dania lub sosy. Tego typu produkty zawierają w swoim składzie, oprócz soli, glutaminian sodu.
  • Pamiętaj, że ilość sodu, zawartego w produktach jest wystarczająca, aby pokryć dziecięce zapotrzebowanie. Nie ulegaj wrażeniu, że brak soli może być niekorzystny dla Twojego dziecka.
  • Aby smak potraw był ciekawszy, stosuj zioła.
  • Unikaj wysoko przetworzonej, kiszonej, wędzonej żywności. Zawiera ona zdecydowanie najwięcej sodu. Ogórki kiszone i wędzone ryby oczywiście mogą się pojawić w dziecięcej diecie po ukończeniu 1. roku życia, ale nie podawaj ich zbyt dużo i zbyt często.
UŻYWAJ ZIÓŁ ZAMIAST SOLI

Dzięki umiejętnemu zastosowaniu przypraw można wyeksponować naturalne walory smakowe użytych składników i samej potrawy, a jednocześnie obniżyć dodatek soli. Nie oznacza to jednak, że całkowicie powinniśmy zrezygnować z zastosowania soli. Sól należy traktować jako przyprawę i stosować w niewielkich ilościach. Zioła i przyprawy są bogactwem kolorów, zapachów i smaków. Dzięki ich zastosowaniu w potrawach możemy pobudzić łaknienie i zwiększyć wydzielanie soków trawiennych. Warto sięgać po różnorodne przyprawy – korzenne, ziołowe, warzywa przyprawowe a także zioła w postaci świeżej i suszonej, co znacznie uatrakcyjni smak, zapach i wygląd potraw.

Praktyczne wskazówki
  • Do zup szczególnie polecany jest lubczyk.
  • Aby wydobyć z przypraw i ziół intensywniejszy smak i zapach może je wcześniej podgrzać na suchej patelni, a następnie rozdrobnić np. w moździerzu.
  • Kminek warto namoczyć i utrzeć w moździerzu.
  • Przyprawy o działaniu pobudzającym, np. pieprz, goździki, gałka muszkatołowa, imbir, szafran, gorczyca, należy dodawać do potraw tuż przed podaniem w celu uwypuklenia ich smaku i zapachu.
  • Potrawy powinno solić się pod koniec obróbki kulinarnej m.in. ze względu na szybszy efekt uzyskania smaku słonego i przez to mniejszy dodatek soli. Wpływa to również na zwiększenie zachowania jodu zawartego w soli, a także na smak np. mięsa – jest wtedy bardziej soczyste i miękkie.
JAKIE ZIOŁA ZAMIAST SOLI?

WOŁOWINA- liść laurowy, majeranek, gałka muszkatałowa, szałwia, tymianek, koper, lubczyk
WIEPRZOWINA- czaber, rozmaryn, czosnek, majeranek, słodka papryka, pieprz, lubczyk, kminek
CIELĘCINA- liść laurowy, majeranek, oregano, imbir, bazylia, estragon, melisa
DRÓB- majeranek, oregano, rozmaryn, szałwia, estragon, tymianek, imbir, bazylia, kolendra, lubczyk
RYBY- koperek, majeranek, papryka słodka, sok z cytryny, tymianek
DYNIA- cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kminek
POMIDORY- bazylia, oregano, natka pietruszki, majeranek, koperek, szczypiorek
MARCHEW- rozmaryn, szałwia, majeranek, gałka muszkatołowa, cynamon, bazylia
FASOLA- majeranek, cząber, natka pietruszki, szałwia, imbir, kolendra, kminek
ZIEMNIAKI- majeranek, natka pietruszki, szałwia, bazylia, czosnek niedźwiedzi
CUKINIA- rozmaryn, majeranek, szałwia, goździki

Oczywiście przede wszystkim stosuj takie zioła, które twoje dziecko najbardziej lubi. Warto dodawać do potraw również czarnuszkę, ziarenka sezamu czy szczyptę pieprzu. Pamiętaj, że potrawy lepiej smakują kiedy są dobrze doprawione.
Podczas leczenia ostrożnie stosuj przyprawy intensywne w smaku i zapachu np. czosnek. Dziecko leczone cytostatykami często jest bardzo wrażliwe na smaki i zapachy. zamień intensywne przyprawy na te łagodniejsze np. oregano, koperek czy drobny szczypiorek.

pisząc post korzystałam ze strony zdrowojemy.info

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz