Przejdź do głównej zawartości

ZDROWIE ZACZYNA SIĘ W BRZUCHU


Często pytacie jak zacząć zdrowo się odżywiać. Co zrobić aby posiłki były nie tylko zdrowe ale przede wszystkim smaczne. Czy dziecko można przekonać do zdrowego odżywiania?
Zbiorę więc kilka zasad zdrowego odżywiania.
Pamiętaj że zdrowie zaczyna się w brzuchu a dokładniej na talerzu. To co jesz ma wpływ na Twoje zdrowie i dobre samopoczucie.





Po pierwsze - WODAMoi drodzy nasz organizm potrzebuje wody aby prawidłowo funkcjonować. Woda nie tylko nas "nawilża" ale również bierze udział w wielu procesach fizjologicznych zachodzących w naszym organizmie.  Dorośli powinni spożywać ok 2 litrów dziennie, dzieci ok. litra. Oczywiście to ile powinniśmy pić zależy od warunków atmosferycznych, wysiłku fizycznego, pracy jaką wykonujemy.
Aby nasz organizm mógł sprawnie funkcjonować każdy ubytek płynu powinien być na bieżąco uzupełniany.
Teoria teorią, jednak w praktyce nie jest tak łatwo. Jak przekonać dziecko do picia wody? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz tutaj.  

Po drugie- WARZYWA.
Ośmielę się napisać, że warzywa możemy jeść codziennie w każdej ilości (oczywiście pisząc to zdanie, mam na myśli osoby zdrowe. Dzieci chore mogą zjadać dane produkty po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem).
Do każdego posiłku z powodzeniem możemy jeść warzywa. Ważne aby sięgać po różne, najlepiej sezonowe, kiedy są najsmaczniejsze i najtańsze.
Zawsze wybieraj produkty dojrzałe, świeże, bez znaków pleśni czy innych wad. Warzywa są świetne jako baza do sałatek, surówek, jako przekąska. Świetnie nadają się do pieczenia, duszenia, gotowania czy grillowania. Z warzyw można wyczarować prawdziwe cuda- od sałatki po pasty do kanapek czy ciasta.
Poza tym, że są pyszne, warzywa dostarczają mnóstwo składników odżywczych, witamin, błonnika. Pomagają zachować szczupłą sylwetkę, jedząc je zmniejszysz ryzyko wystąpienia cukrzycy II typu, miażdżycy, zawału serca, wielu nowotworów. Obniżysz ciśnienie krwi, cholesterol, poprawią się ogólne parametry krwi. To chyba wystarczający powód by po warzywa sięgać każdego dnia.

Po trzecie- REGULARNOŚĆ POSIŁKÓW
Zdrowy człowiek powinien spożywać 4-5 posiłków dziennie co 3-4 godziny. Taki sposób odżywiania poprawia metabolizm i stabilizuje poziom glukozy we krwi. 
Najważniejsze aby dzień zacząć od porządnego, sycącego śniadania. Nie dość że dostarczysz sobie sporą dawkę energii to uchronisz się przed obżarstwem wieczorem. 
Kiedy organizm dostaje regularnie porcję energii, ty czujesz się dobrze. Masz mnóstwo siły i energii do pracy. 

Po czwarte- UNIKAJ  a przynajmniej OGRANICZ ŻYWNOŚĆ PRZETWORZONĄ
Najlepiej byłoby oczywiście,  całkowite wyeliminowanie przetworzonej żywności. Jest to bardzo trudne ale nie niemożliwe. Na początek postaraj się zrezygnować z posiłków typu fast-food. Wierz mi, że w domu możesz zrobić równie dobrego, o ile nie lepszego hamburgera, pizzę czy frytki. Polecam takie lub takie hamburgery. Pyszne, zdrowe, domowe :)

Musisz nauczyć się czytać skład na opakowaniu. Im mniej składników w danym produkcie tym lepiej. Postaraj się wybierać sprawdzone produkty, najlepiej z pewnego źródła. Unikaj produktów w składzie których są konserwanty, barwniki, zagęstniki, wzmacniacze smaku i zapachu, fosforany.

Żywność przetworzona ma niską bądź w ogóle nie ma witamin, składników mineralnych i odżywczych. Ma za to mnóstwo tłuszczu i soli, których i tak spożywamy w nadmiarze.
Jeśli chodzi o sól, to dzienna dawka powinna być nie większa niż 5g. Tymczasem zjadamy jej niemal trzy razy tyle!!! Nie dość, że sól jest dodawana niemal do wszystkiego to jeszcze na potęgę solimy. Zacznij używać ziół. Twoje potrawy na pewno zyskają na smaku a przy okazji ograniczysz sól. 

Po piąte- MNIEJ SŁODYCZY
Prawie wszyscy uwielbiamy słodycze- to prawda, ale i tutaj mamy pole do popisu. Słodki smak kojarzy nam się z poczuciem bezpieczeństwa, relaksem. Nie musimy całkowicie z niego rezygnować. Wystarczy sklepowe ciasteczka, wafelki czy cukierki wymienić na zdrowsze, domowe wersje. 
Ciasteczka z powodzeniem można zrobić w domu. Podobnie z wieloma innymi smakołykami. Próbowałeś kiedyś domowych krówek, ptysiów czy rogalików? Są pyszne i o niebo zdrowsze od tych ze sklepu.
Wyroby cukiernicze to puste kalorie, nie dostarczają nam żadnych wartości odżywczych a jedynie mnóstwo cukru, tłuszczu i chemicznych dodatków.
Słodki smak warto dostarczać sobie z owoców. Któż z nas nie lubi dojrzałych słodkich truskawek, soczystego arbuza czy musu z malin. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego sięgnij po gruszkę czy czereśnie. Nie dość, że zaspokoisz chęć na coś słodkiego to jeszcze dostarczysz organizmowi mnóstwo składników mineralnych i witamin.

Po szóste- ZAMIEŃ SMAŻENIE NA DUSZENIE, pieczenie, gotowanie, parowanie, grillowanie. Smażenie jest najmniej zdrową formą przyrządzania posiłków. Nie dość, że bardzo kaloryczną (łyżka oleju to 90 kcal a zwykle nie kończy się na jednej łyżce) to jeszcze może być rakotwórcza!!! Tak, tak- ile razy jadłeś kurczaka z przypalona skórką? Taki jest pyszny- odpowiesz. Oczywiście, tylko podczas smażenia powstają rakotwórcze związki, szczególnie jeśli smażysz na nieodpowiednim tłuszczu. Do smażenia trzeba wybierać tłuszcze, które mają wysoką temperaturę dymienia np. olej kokosowy lub rzepakowy. Nie smaż na oliwie czy maśle. Tak można przyrządzać jedynie potrawy, które krótko się smażą np. omlet czy jajecznicę.

Oczywiście, rzadko kto zmienia swoje nawyki żywieniowe z dnia na dzień. Zacznij od małych kroków. Na początek zmniejsz ilość cukru. Zamiast dwóch łyżeczek do słodzenia herbaty dodaj jedną, podobnie z solą. Nie dodawał łyżki do przygotowania potrawy, wystarczy szczypta.

Pamiętaj aby nigdy nie wychodzić z domu bez śniadania, a jeśli wiesz, że poza domem będziesz kilka godzin zawsze zabierz ze sobą jogurt, owoc lub kanapkę. 
Nie musisz codziennie na obiad jeść ziemniaków, mięsa i surówki. Czasami niech to będzie zupa, innym razem sałatka czy zapiekanka. Pamiętaj by było kolorowo- jemy oczami:)

Jeśli wprowadzisz do swojego życia te kilka zasad, z pewnością będziesz zdrowszy, pełniejszy energii i szczęśliwszy :)


POWODZENIA



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

CZARNUSZKA - CUDOWNE ZIOŁO NA WSZYSTKO

Nie jest to nowość, ale obecnie powraca do łask. Podobnie jak ostropest plamisty czy czystek coraz więcej osób znów zaprasza ją do swojej kuchni.

Czarnuszka bo o niej mowa, to małe ziarenka, przypominające czarny sezam, odrobinę gorzkawe w smaku. Zastosowanie tej przyprawy jest wszechstronne. A kiedy poczytasz o jej właściwościach z pewnością zaczniesz ją stosować.




Przeczytałam kiedyś, że te niepozorne ziarenka, jak i olej z tej rośliny "leczą wszystko z wyjątkiem śmierci". Coś w tym jest, ponieważ roślina ta pomaga w wielu schorzeniach i przed wieloma potrafi nas ochronić.

Co zatem zawierają te ziarenka, że są takie cudowne ?


różnorodne kwasy tłuszczowe (linolowy, alfa-linolenowy, rzadki w przyrodzie eikozadienowy, palmitynowy, mirystynowy i inne)fosfolipidy i fitosterolecenne flawonoidy i równie cenne saponinybiałka (osiem z dziewięciu niezbędnych aminokwasów) i węglowodanyalkaloidy m.in. nigellinę, nigellaminę, nigellidynę, nigellicynę – rzadkie w świecie roślin)olejek eteryc…

DLACZEGO POWINNIŚMY JEŚĆ ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE ?

Ostatnio trafiłam na bardzo fajny artykuł na temat zielonych warzyw liściastych.  Warto je często spożywać, gdyż zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Polecam.
SAŁATA jest zdrowa i bardzo smaczna. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych mają prawidłową przemianę materii, są szczupłe, rzadziej chorują i mają ładną cerę. Więc nie żałujmy sobie sałaty. 

Sałata jest niskokalorycznym i lekkim warzywem. W ponad 90% jej skład stanowi woda, co decyduje o jej wysokim miejscu w rankingu dietetycznych posiłków. Oprócz tego zawiera w sobie także niezwykle cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze. Sałata jest prawdziwą skarbnicą błonnika i celulozy, które poprawiają nasze trawienie. Jeżeli spożywamy jej liście codziennie, ryzyko nowotworu okrężnicy znacznie się zmniejsza, a przemiana materii zostaje uregulowana. Według naukowców działa także uspokajająco i niweluje problemy ze snem. 
Zawiera chlorofil (któremu zawdzięcza swój zielony kolor), który ma działanie bakterio…

PROTOKÓŁ LECZENIA ALL

Przedstawiam protokół leczenia ostrej białaczki limfoblastycznej dla pośredniego ryzyka.


Mam nadzieje, że zawarte tu informacje będą pomocne rodzicom, których dzieci zaczynają walkę z chorobą.  

Leczenie tego typu białaczki składa się z czterech etapów. Podczas trzech etapów dziecko leczone jest w szpitalu, ostatni etap to leczenie podtrzymujące w warunkach domowych. Obecnie dzieci leczone są międzynarodowym protokołem z 2009 r. ALL IC - BFM 2009, oznacza to że stosowane są te same leki w wielu krajach.

Pierwszy etap leczenia to protokoły IA i IB

PROTOCOL IA - pierwszy protokół, przewidywany czas leczenia 33 dni. Oczywiście czas leczenia może się wydłużyć w zależności od sytuacji zdrowotnej pacjenta. Pamiętaj, dziecko leczone jest bardzo silnymi lekami, na które może zareagować niepożądanymi zmianami ( podwyższone próby wątrobowe,przedłużająca się aplazja - spadek wyników krwi, pleśniawki, temperatura ). Z reguły jednak pierwszy protokół większość dzieci znosi dobrze.
Aby zdiagnozować chor…