piątek, 6 maja 2016

JAK GRILLOWAĆ BY NIE ZACHOROWAĆ?

Temat jak najbardziej aktualny. Majówka za nami, zatem sezon grillowy rozpoczął się na dobre. Pogoda również sprzyja spędzaniu czasu na świeżym powietrzu, a skoro spędzamy czas na działkach i w ogrodach to grill musi być.


Grillowanie to jednak nie taka prosta sprawa. Czy dzieci podczas leczenia szpitalnego mogą jeść potrawy z grilla? A co z maluchami które są w trakcie rekonwalescencji i mają problemy z wysokimi próbami wątrobowymi czy nerkowymi? Podobnych pytań nasuwa się mnóstwo.


Grillowanie ma zarówno wady, jak i zalety.
Zaletą niewątpliwie jest fakt, że przygotowywanie potraw odbywa się bez użycia dodatkowego tłuszczu, tak jak w przypadku smażenia. Mięso czy warzywa są zatem zdrowsze. Poza tym produkty grillujemy krótko, zachowują więc swoje wartości odżywcze. Pozostają smaczne.

Niestety jest i ciemna strona potraw z grilla. Podczas takiej obróbki powstają
szkodliwe, rakotwórcze substancje. Jak więc grillować aby zminimalizować zjadanie niezdrowych chemikaliów?
Przede wszystkim zacznij od grilla. Tak, tak, aby bezpiecznie go używać musi być czysty. Ile osób z was czyści grilla po użyciu? Jeśli do tej pory tego nie robiłeś to zacznij. To bardzo ważne!!!
Spalony tłuszcz i resztki jedzenia, które zostają na kratce są źródłem trujących substancji. Warto więc dbać o swój grill.

Kiedy sprzęt jest gotowy musimy zadbać o odpowiednie składniki. Tak naprawdę grillować możemy niemal wszystko. Ja dziś skupię się jednak na najbardziej popularnych produktach, a więc mięsie :)
Zwykle przygotowujemy (poza kiełbasa i kaszanką) karkówkę. Wybieraj zawsze mięso dobrej jakości i zamarynuj je na kilka godzin. Marynowane mięso stanie się kruche i nie będzie wymagało długiej obróbki.


Bardzo ważna kwestia!!! Zawsze grilluj na specjalnych tackach. Tak jak wspomniałam, podczas grillowania wytwarzają się rakotwórcze związki (chodzi o sam proces). Jednak w sytuacji, kiedy nie używasz tacki a gorący tłuszcz kapie na rozgrzane węgle również wytwarzają się toksyczne opary, które osadzają się na jedzeniu. Chyba na takiego kotleta się nie skusisz.

Jak już pisałam wcześniej, produkty zwykle grillujemy krócej. Takie mięso jest lepiej strawne i dużo smaczniejsze. Pamiętaj jednak, że mięso musi być wypieczone w środku. Nigdy nie jedz niedopieczonego mięsa.
Pamiętaj również, że nie należy na ruszt wkładać zamrożonego mięsa. 

Do palenia grilla zawsze używaj węgla drzewnego. Nie pal szyszek, tektury czy plastiku!!!

I najważniejsza zasada- grill ma być jedynie dodatkiem do warzyw i owoców a nie podstawą diety. Do kiełbaski czy kawałka mięsa zawsze podawaj miskę sałaty a czasami zrezygnuj z mięsa i grilluj warzywa i owoce.

Jeśli dziecko ma problemy z próbami wątrobowymi nie musimy od razu rezygnować z grilla. Dla malucha przygotuj chude mięso np. z indyka lub zrób szaszłyk z indyka i moreli, zawiń w folię aluminiową i na grill. Taka potrawa będzie raczej ugotowana- uparowana niż grillowana ale wierz mi,  twoja pociecha będzie zadowolona że też może coś z grilla.

Życzę zatem bezpiecznego, smacznego grillowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz