Przejdź do głównej zawartości

DLACZEGO WARTO JEŚĆ JESIENNE WARZYWA?


Mimo iż nie jest to moja ulubiona pora roku, jest kilka powodów dla których czasem lubię jesień. Pierwszy i najważniejszy to sezonowe warzywa i owoce. Dziś chciałabym przedstawić korzyści z jedzenia tych produktów.
Dla mnie oznaką jesieni są pojawiające się na każdym straganie dynie i od nich chciałabym zacząć.


DLACZEGO WARTO JEŚĆ DYNIĘ?
DYNIA to cudowne warzywo, jej właściwości leczniczych nie sposób przecenić. Jest bogata w witaminy i minerały, zwłaszcza niezbędny mężczyzną cynk. Dynia ma niewiele kalorii, więc jeśli się odchudzasz sięgnij po nią. Dlaczego jeszcze warto jeść dynię? Przeczytaj.

1. Poprawia wzrok – stanowi najbogatsze źródło beta- karotenu, który dobroczynnie wpływa na oczy i zapobiega „kurzej ślepocie”. Polecana jest osobom o słabszym wzroku, długo pracującym przy komputerze lub często oglądającym telewizję. Beta – karoten jest lepiej przyswajalny, gdy skroimy go 2-3 kroplami oleju.

2. Obniża ciśnienie – dynia jest bogata w potas, ma jednocześnie mało sodu, działa moczopędnie. Zapobiega zatrzymywaniu wody w tkankach, zmniejsza lub likwiduje obrzęki. Polecana jest osobom cierpiących na nadciśnienie. Jest przy tym lekkostrawna.

3. Dobroczynnie wpływa na serce – potrawy, których głównym składnikiem jest dynia obniżają poziom cholesterolu i dlatego powinny je spożywać osoby, które w dużym stopniu zagrożone są chorobami serca, układu krążenia lub miażdżycą. W ten sam sposób działa sok z dyni, bardzo smaczny jeśli zmieszamy go z sokiem z marchewki.

4. Odkwasza organizm – dostarcza wapnia, potasu, magnezu, czyli pierwiastków, które przywracają równowagę kwasowo – zasadową. Długotrwały stan zakwaszania powoduje bóle głowy, niestrawność, zaburzenia przemiany materii, wypryski na skórze, sprzyja rozwojowi miażdżycy i reumatyzmu.

5. Pozwala schudnąć – miąższ dyni jest niskokaloryczny, bo zawiera około 20 – 30 kcal w 100 g. Nadaje się więc dla wszystkich, którzy dbają o linię i pilnują kalorii swych posiłków. Szybko syci. Dodatkowo dostarcza dużo nierozpuszczalnego błonnika, który pobudza perystaltykę jelit i utrudnia przyswajanie tłuszczów z posiłków. Zwiększa przemianę materii.

6.Dostarcza smacznych i zdrowych pestek bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe, które rozpuszczają płytki miażdżycowe, osadzające się w tętnicach. Pestki korzystnie wpływają na czynności mózgu, uczestniczą w wytwarzaniu hormonów. Ponadto są bogatym źródłem cynku, którego jak wiadomo używa się przy leczeniu uporczywego trądziku i przy jesiennym katarze.


Kolejnym warzywem, które niewątpliwie kojarzy mi się z jesienią jest kalafior. W zasadzie można go dostać cały rok, ale ten jesienny najbardziej mi smakuje. Tak czy siak, warto wprowadzić go do swojego jadłospisu na stałe.



DLACZEGO WARTO JEŚĆ KALAFIORA?
Kalafior to odmiana kapusty warzywnej. Roślina ta obok brokuł należy do rodziny kapustowatych (krzyżowych). Wiele osób rezygnuje z umieszczenia go w swojej diecie ze względu na niezbyt przyjemny zapach i z powodu wzdęć, które może powodować.
Jednak jest to warzywo, które z pewnością zasługuje na miejsce w jadłospisie, chociażby ze względu na to, że jest bogate w witaminy, minerały oraz ma silne właściwości przeciwutleniające. Jest produktem, który z łatwością można wkomponować w sałatki czy wykorzystać do przygotowania zupy krem, a to tylko niektóre z opcji, jakie daje kalafior. 
Jeżeli należysz do tych osób, które postanowiły wykluczyć go ze swojej diety, dziś poznasz kilka powodów, dla których warto jeszcze raz to przemyśleć i spróbować się do niego przekonać!
1. Kalafior zawiera substancję zwaną sulforafanem, jest to siarkoorganiczny związek chemiczny, który poprawia ciśnienie krwi i usprawnia pracę nerek. Ma on związek z procesem metylacji DNA, która ma kluczowe znaczenie dla odpowiedniego funkcjonowania komórek, a w szczególności na wewnętrzne części tętnic.

2. Poprawia pracę mózgu- zawartość choliny i witamin z grupy B czyni z niego prawdziwego sprzymierzeńca mózgu i ogólnego zdrowia całego organizmu.

Regularna konsumpcja kalafiora już w czasie ciąży korzystnie wpływa na układ nerwowy, funkcje poznawcze i pamięć płodu. Włączenie do diety tego warzywa może okazać się pomocne w ochronie organizmu przed skutkami upływu czasu i nagromadzenia toksyn.

3. Działa moczopędnie i oczyszczająco - choć kalafior w głównej mierze składa się z wody znajdziemy w nim również dwa bardzo ważne składniki — potas i sód.  Te dwa związki mają działanie moczopędne i faworyzują eliminację wody z organizmu, która jest zatrzymywana w tkankach.

Oprócz tego, właściwość ta świetnie sprawdza się w wypadku osób z wysokim ciśnieniem tętniczym, regulując jego wartość poprzez właśnie zwiększenie produkcji moczu.
Dodatkowo właściwości oczyszczające kalafiora sprzyjają eliminacji toksyn i nagromadzonych substancji kwasowych a w tym między innymi kwasu moczowego i mocznika.

4. Doskonały produkt dla kobiet w ciąży- włączenie warzywa do diety jest szczególnie zalecane kobietom w ciąży. Wszystko ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego (B9) i innych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego rozwoju płodu.

Folat, czyli metylowa forma witaminy B jest zaangażowana w produkcję białych i czerwonych krwinek, w syntezę materiału genetycznego i tworzenie przeciwciał, które nadają systemowi immunologicznemu siły.
Ponadto, spożywanie kalafiora jest zalecane osobom przyjmujących doustne środki antykoncepcyjne, ponieważ redukują poziom tej substancji w organizmie.

5. Wspomaga trawienie- wysoka zawartość błonnika czyni z kalafiora doskonały produkt przeczyszczający. Usprawnia on procesy trawienne, a jednocześnie pomaga przy problemach z zaparciami.

Błonnik ma kluczowe znaczenie przy utrzymaniu prawidłowych ruchów jelit i wspomaga sprawne usuwanie zalegających niestrawionych resztek pokarmowych.
Oprócz tego znajdziemy w nim glukorafaninę — związek, który korzystnie wpływa na stan żołądka i jelit oraz chroni je przed powstawaniem poważnych chorób, takich jak rak czy wrzody.

6. Kalafior działa przeciwnowotworowo- sulforafan, siarkoorganiczny związek chemiczny zawarty w kalafiorze ma zdolność eliminowania nowotworowych komórek macierzystych. To może pomóc w spowolnieniu rozwoju nowotworów, a niektórzy eksperci twierdzą, że nawet może być kluczem do kontrolowania przebiegu choroby.

Inne obecne w nim związki takie jak indole czy izotiocyjaniany dały pozytywne wyniki w zapobieganiu leczenia nowotworów takich jak:
  • rak sutka
  • rak prostaty
  • rak pęcherza moczowego
  • rak jelita grubego
  • rak wątroby
  • rak płuc

7. Wspomaga proces odchudzania- ze względu na niską zawartość kalorii i bogatą wartość odżywczą, kalafior naprawdę warto uwzględnić w diecie, szczególnie gdy staramy się zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

Dzięki znacznej ilości błonnika zapewniane jest dłuższe uczucie sytości. Tym samym możliwe jest lepsze kontrolowanie spożywanych kalorii podczas całego procesu odchudzania.

8. Korzystnie wpływa na skórę- duża ilość przeciwutleniaczy i składników odżywczych pomaga utrzymać w zdrowiu również skórę. Sprzyja regeneracji komórek i hamuje procesy uszkodzenia spowodowane działaniem wolnych rodników. Jest to główną przyczyną przedwczesnego starzenia się organizmu.

Jak widać mimo to, że kalafior nie należy do najsmaczniejszych warzyw, jest źródłem bardzo ważnych składników odżywczych. Istnieje wiele sposobów na ciekawe wykorzystanie go w potrawach. Znajdź przepis, który najbardziej będzie odpowiadał Twoim upodobaniom.
Postaraj się, by kalafior pojawił się w Twojej diecie przynajmniej 2-3 razy w tygodniu i regularnie korzystaj z jego zdrowotnych właściwości.
Co jeszcze kojarzy ci się z jesienią? Brukselka, buraki, cebula, ziemniaki, marchew, bakłażan, papryka, brokuł, pigwa, śliwki, jabłka, gruszki, żurawina...uff jest tego całkiem sporo. Kiedy kończy się lato nie musisz od razu sięgać po witaminy w kapsułkach. Jesienią również jest całkiem sporo naturalnych witamin. W kolejnych postach będę zachęcać do jedzenia warzyw i owoców sezonowych :)


źródło: portalaktywni.com, krokdozdrowia.pl, agroplanet.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

CZARNUSZKA - CUDOWNE ZIOŁO NA WSZYSTKO

Nie jest to nowość, ale obecnie powraca do łask. Podobnie jak ostropest plamisty czy czystek coraz więcej osób znów zaprasza ją do swojej kuchni.

Czarnuszka bo o niej mowa, to małe ziarenka, przypominające czarny sezam, odrobinę gorzkawe w smaku. Zastosowanie tej przyprawy jest wszechstronne. A kiedy poczytasz o jej właściwościach z pewnością zaczniesz ją stosować.




Przeczytałam kiedyś, że te niepozorne ziarenka, jak i olej z tej rośliny "leczą wszystko z wyjątkiem śmierci". Coś w tym jest, ponieważ roślina ta pomaga w wielu schorzeniach i przed wieloma potrafi nas ochronić.

Co zatem zawierają te ziarenka, że są takie cudowne ?


różnorodne kwasy tłuszczowe (linolowy, alfa-linolenowy, rzadki w przyrodzie eikozadienowy, palmitynowy, mirystynowy i inne)fosfolipidy i fitosterolecenne flawonoidy i równie cenne saponinybiałka (osiem z dziewięciu niezbędnych aminokwasów) i węglowodanyalkaloidy m.in. nigellinę, nigellaminę, nigellidynę, nigellicynę – rzadkie w świecie roślin)olejek eteryc…

DLACZEGO POWINNIŚMY JEŚĆ ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE ?

Ostatnio trafiłam na bardzo fajny artykuł na temat zielonych warzyw liściastych.  Warto je często spożywać, gdyż zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Polecam.
SAŁATA jest zdrowa i bardzo smaczna. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych mają prawidłową przemianę materii, są szczupłe, rzadziej chorują i mają ładną cerę. Więc nie żałujmy sobie sałaty. 

Sałata jest niskokalorycznym i lekkim warzywem. W ponad 90% jej skład stanowi woda, co decyduje o jej wysokim miejscu w rankingu dietetycznych posiłków. Oprócz tego zawiera w sobie także niezwykle cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze. Sałata jest prawdziwą skarbnicą błonnika i celulozy, które poprawiają nasze trawienie. Jeżeli spożywamy jej liście codziennie, ryzyko nowotworu okrężnicy znacznie się zmniejsza, a przemiana materii zostaje uregulowana. Według naukowców działa także uspokajająco i niweluje problemy ze snem. 
Zawiera chlorofil (któremu zawdzięcza swój zielony kolor), który ma działanie bakterio…

PROTOKÓŁ LECZENIA ALL

Przedstawiam protokół leczenia ostrej białaczki limfoblastycznej dla pośredniego ryzyka.


Mam nadzieje, że zawarte tu informacje będą pomocne rodzicom, których dzieci zaczynają walkę z chorobą.  

Leczenie tego typu białaczki składa się z czterech etapów. Podczas trzech etapów dziecko leczone jest w szpitalu, ostatni etap to leczenie podtrzymujące w warunkach domowych. Obecnie dzieci leczone są międzynarodowym protokołem z 2009 r. ALL IC - BFM 2009, oznacza to że stosowane są te same leki w wielu krajach.

Pierwszy etap leczenia to protokoły IA i IB

PROTOCOL IA - pierwszy protokół, przewidywany czas leczenia 33 dni. Oczywiście czas leczenia może się wydłużyć w zależności od sytuacji zdrowotnej pacjenta. Pamiętaj, dziecko leczone jest bardzo silnymi lekami, na które może zareagować niepożądanymi zmianami ( podwyższone próby wątrobowe,przedłużająca się aplazja - spadek wyników krwi, pleśniawki, temperatura ). Z reguły jednak pierwszy protokół większość dzieci znosi dobrze.
Aby zdiagnozować chor…