Przejdź do głównej zawartości

WPŁYW CHEMIO I RADIOTERAPII NA FUNKCJONOWANIE POZNAWCZE DZIECI


Ostatnio natknęłam się na artykuł nt. następstw neurologicznych po przebytej chorobie nowotworowej. Wart przeczytać. 

Co sądzicie? Czy u Waszych dzieci po przebytej chorobie nowotworowej występują problemy neurologiczne, neuropsychologiczne?

" Ostatnie zestawienia wyników większości badań dotyczących następstw neuropsychologicznych chemioterapii i radioterapii podkreślają możliwość pogorszenia funkcjonowania intelektualnego dzieci, u których zastosowano te metody leczenia.



Z badań wynika kilka generalnych konkluzji:
  1. Dzieci po leczeniu p/nowotworowym mogą doświadczać narastających trudności w nauce
  2. Obniżenie funkcjonowania intelektualnego jest bardziej znaczące u dzieci, które były leczone w młodszym wieku
  3. Im większa była intensywność leczenia (bardziej intensywna chemioterapia, i/lub radioterapia) tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych następstw neuropsychologicznych
  4. Niekorzystne zmiany funkcjonowania pojawiają się po upływie jakiegoś czasu i mają charakter progresywny

W długofalowych badaniach dzieci wyleczonych z białaczek (ALL) starano się również ocenić wpływ zastosowania samej chemioterapii – głównie metotreksatu na obniżenie funkcjonowania intelektualnego. Są już także doniesienia, które dokumentują większe ryzyko wystąpienia deficytów neuropoznawczych przy stosowaniu deksametazonu niż prednisonu. Wiadomo, że zarówno deksametazon jak i prednizon są cytotoksyczne dla neuronów hipokampa i potencjalnie mogą uszkadzać procesy pamięciowe.

Badania następstw neuropsychologicznych u dzieci wyleczonych z ALL koncentrują się głównie wokół takich procesów poznawczych jak uwaga i pamięć krótkotrwała. Wykazano, że powstałe w wyniku leczenia ALL deficyty uwagi są jedną z głównych przyczyn trudności w uczeniu się i obniżenia funkcjonowania intelektualnego dzieci wyleczonych. Wykorzystując różne teoretyczne modele uwagi wykazano, że u tych dzieci tempo badanych procesów jest wolniejsze.
Jednak obniżenie zdolności intelektualnych dzieci leczonych z powodu nowotworów i ich funkcjonowania poznawczego nie zależy jedynie od wpływu leczenia na procesy pamięciowe. Wcześniejsze badania nie uwzględniały obniżającego wpływu czynników psychospołecznych związanych z leczeniem, takich jak np. brak stymulacji społecznej i środowiskowej czy długość absencji w szkole na poziom funkcjonowania intelektualnego wyleczonych.

Ważny nurt badań nad następstwami neuropsychologicznymi stanowi poszukiwanie czynników zwiększających ryzyko ich wystąpienia. Uważa się, że dziewczynki leczone z powodu ALL są bardziej narażone na wystąpienie dysfunkcji poznawczych niż chłopcy. Dodatkowymi predyktorami pogorszenia funkcjonowania poznawczego dziewczynek z ALL jest niski status socjoekonomiczny rodziny (SES) i młody wiek w momencie leczenia. Młodszy wiek w momencie leczenia należy traktować jako predyktor ryzyka wystąpienia powikłań neuropsychologicznych, przy czym należy podkreślić, że programy leczenia są ciągle modyfikowane tak, aby zminimalizować neurotoksyczny wpływ leczenia. Stąd obecnie leczone niemowlęta z ALL ujawniają lepsze funkcjonowanie poznawcze niż wcześniej leczone.



Nowotwory ośrodkowego układu nerwowego stanowią po białaczkach drugą grupę najczęściej diagnozowanych w wieku rozwojowym chorób rozrostowych. Następstwa neuropsychologiczne doświadczane przez dzieci wyleczone z tych nowotworów są szczególnie dotkliwe. Niejednokrotnie rodzaj guza, jego lokalizacja, rozległość zabiegu neurochirurgicznego, chemioterapia i wysokowoltowa radioterapia znacznie obniżają, a czasami nawet upośledzają funkcjonowanie intelektualne dzieci. Podobnie jak w przypadku białaczek, młody wiek pacjenta jest czynnikiem zwiększającym ryzyko wystąpienia deficytów poznawczych.

Megawoltowa radioterapia stosowana w wielu rodzajach nowotworów oun prowadzi do powstawania rozległych zaników istoty białej mózgu i do zmniejszenia jej objętości. Wykazano, że dzieci z rdzeniakiem (medulloblastoma), które po zabiegu neurochirurgicznym otrzymały radioterapię czaszki i rdzenia przedłużonego oraz chemioterapię ujawniały postępujący ubytek prawidłowej istoty białej. Postawiono tezę, że to właśnie zmniejszanie się objętości normalnej istoty białej powoduje obniżenie funkcjonowania intelektualnego dzieci wyleczonych z nowotworów oun, co wyrażają obniżające się wartości ilorazu inteligencji.

Przeszczepienie hematopoetycznych komórek macierzystych jest obecnie uzupełnieniem leczenia dzieci z wieloma chorobami nowotworowymi. Ten rodzaj leczenia, który zakłada zniszczenie wszystkich komórek szpiku biorcy, obejmuje podawanie wysokodawkowanej chemioterapii i w niektórych przypadkach przeprowadzenie napromieniania całego ciała (TBI). Dzieci, które przeszły ten rodzaj leczenia narażone są także na wystąpienie deficytów neuropsychologicznych z uwagi na neurotoksyczne działanie stosowanych leków (np. busulfanu, cyklosporyny) oraz napromieniania całego ciała.
Podobnie jak w przypadku leczenia białaczek, chłoniaków i nowotworów oun, tak i w przypadku dzieci po przeszczepieniu hematopoetycznych komórek macierzystych, czynnikiem zwiększającym ryzyko wystąpienia deficytów poznawczych jest wiek pacjenta poniżej 3 rż. Wydaje się natomiast, że dzieci przeszczepiane w wieku powyżej 6 rż, nawet po napromienieniu całego ciała, nie wykazują znaczących ubytków poznawczych.

Wyniki badań nad następstwami neuropsychologicznymi, powstającymi u dzieci w wyniku stosowania różnych strategii leczenia nowotworów powinny być wykorzystywane dwutorowo. Z jednej strony przyczyniają się do podejmowania działań ograniczających toksyczność leczenia, a z drugiej powinny zwracać uwagę na konieczność planowania interwencji rehabilitacyjnych i reedukacyjnych indywidualnie dla każdego pacjenta. Przykładem takiego postępowania jest opracowany w USA na zlecenie The National Cancer Institute, 20 – spotkaniowy program rehabilitacji poznawczej dla dzieci wyleczonych z ALL i nowotworów oun.
Podejmowane są również w USA próby stosowania farmakologicznej psychostymulacji procesów pamięci z zastosowaniem methylphenidate (ritalin).



Zwraca się ponadto uwagę na rolę odpowiednich kontaktów przedstawicieli zespołów terapeutycznych ze szkołą macierzystą wyleczonego dziecka, aby nie dopuścić do powstawania niewłaściwych, a czasami wręcz krzywdzących opinii na temat funkcjonowania dziecka wynikających z niewiedzy o występowaniu specyficznych deficytów neuropsychologicznych.
Prowadzenie planowej rehabilitacji poznawczej nie jest na razie zbyt powszechne. Dlatego ważne jest, aby ośrodki onko-hematologii dziecięcej zatrudniały psychologów prowadzących długofalową, w regularnych odstępach czasowych, opiekę nad każdym pacjentem obejmującą diagnostykę jego funkcjonowania intelektualnego w momencie rozpoznania choroby, bezpośrednio po zakończonym leczeniu i później. Ważne jest również planowanie rehabilitacji poznawczej i wczesnej reedukacji pozwalających na minimalizowanie deficytów poznawczych "

Marzena Samardakiewicz

Komentarze

  1. "Dlatego ważne jest, aby ośrodki onko-hematologii dziecięcej zatrudniały psychologów prowadzących długofalową, w regularnych odstępach czasowych, opiekę nad każdym pacjentem obejmującą diagnostykę jego funkcjonowania intelektualnego w momencie rozpoznania choroby, bezpośrednio po zakończonym leczeniu i później." A tymczasem w Polsce podwyższa się ceny leków stosowanych w leczeniu nowotworów. :( Taka opieka nad dziećmi, o której napisano w powyższym cytacie, to w naszym kraju niemożliwe do spełnienia marzenie... :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja znam ośrodki w Polsce, które mają świetnych psychologów :)

      Usuń
  2. Zdecydowanie bardzo dobry wpis, dający bardzo wiele do myślenia. Polecamy przeczytać w całości i zrozumieć.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

DIETA PRZY USUNIĘTEJ NERCE- RAK NERKI

  Choć nie ma potrzeby stosowania specjalnej diety przy raku nerki, nie mniej jednak jest kilka zasad dotyczących żywienia, które powinny być wprowadzone. Pewne produkty powinny być ograniczone, inne dodane. Pamiętajmy jednak, że dziecko to bardzo wymagający pacjent. Posiłki dla niego powinny być przede wszystkim atrakcyjne wizualnie i oczywiście trafiać w jego gust smakowy. To nie lada wyzwanie dla dietetyków stworzyć taki jadłospis aby było smacznie, zdrowo, kolorowo :) Jednak nie jest to niemożliwe. Przy tym rodzaju raka, zaatakowana nerka zwykle jest usuwana. Sama chemioterapia czy radioterapia zwykle jest mało skuteczna. Po operacji pacjent zostaje z jedną nerką, z którą może normalnie funkcjonować. Musi jedynie pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim należy zwiększyć ilość wypijanych płynów. Dziecko w wieku 7-12 lat powinno wypijać ok.1,5 l płynów dziennie. Powinna to być woda, herbatki owocowe. Staramy się wyeliminować a przynajmniej ograniczyć słodkie napoje, napoj

ZALECENIA ŻYWIENIOWE PODCZAS ZAKAŻENIA CLOSTRIDIUM DIFFICILE

Zakażenie bakterią clostridium należy do najczęstszych zakażeń szpitalnych. Nie będę opisywać szczegółowo co to za bakteria i w jakich formach występuje. Skupię się na diecie i zaleceniach żywieniowych. Istotą choroby jest zaburzenie równowagi w składzie mikroflory jelita grubego. Zwykle objawia się to biegunką. Dieta jest wiec nieodzowna w zakażeniu. Muszę również zaznaczyć, iż biegunka nie ma związku ze sposobem odżywiania a jej ustąpienie uzależnione jest od zastosowania odpowiedniej farmakopterapii.   Jednak odpowiednie żywienie może przynieść ulgę w dolegliwościach oraz ograniczyć niebezpieczne skutki biegunki takie jak odwodnienie, zaburzenia elektrolitów, niedobory pokarmowe. Sposób żywienia uzależniony jest od wielu czynników- wieku chorego, stopnia nasilenia biegunki, ogólnego stanu zdrowia oraz indywidualnej tolerancji niektórych składników pokarmowych. BIEGUNKA O NIEZNACZNYM NASILENIU (kilka luźnych stolców) Zalecana jest dieta łatwostrawna z ograniczeniem tłusz

ZIOŁA WSPOMAGAJĄCE LECZENIE BIAŁACZKI

" Tonący brzytwy się chwyta " - dużo prawdy jest w tym powiedzeniu. W pewnych sytuacjach człowiek jest gotowy do wielu poświeceń. Pisząc "pewne sytuacje" mam na myśli nasze zdrowie, zdrowie naszej rodziny. Powiesz - zdrowie to nie wszystko, jasne że tak, ale "bez zdrowia wszystko jest niczym". Oczywiście zdrowie zaczynamy doceniać wówczas kiedy je tracimy. Niestety tak to już jest. Najważniejsze to wyciągnąć wnioski i dążyć do zdrowia :) Jestem osobą dość konserwatywną jeśli chodzi o leczenie. Dla mnie autorytetem w tej dziedzinie jest przede wszystkim lekarz. To jego sposób leczenia respektuję. Jednak ostatnio coraz więcej czytam o medycynie niekonwencjonalnej i ziołolecznictwie. Chciałabym w tym poście napisać parę słów o ziołach, szczególnie tych które korzystnie wpływają na układ krwiotwórczy i wspomagają leczenie białaczek. POKRZYWA ZWYCZAJNA W dzieciństwie obrzucaliśmy się tym chwastem aby kogoś "poparzyć" tymczasem pokrzywa jes